Under Världsekonomiskt forum i januari 2023 lanserade WWF ett banbrytande verktyg – ett riskfilter för biologisk mångfald. Verktyget hjälper företag och finansiella aktörer att identifiera och hantera risker kopplade till den biologiska mångfalden i sina verksamheter och värdekedjor.
I april 2024 inledde WWF ett utbildningsprogram som en del av arbetet med riskfiltret. Sex företag inom textilsektorn deltog i utbildningsprogrammet där fokuset låg på att förstå och testa hur man använder WWFs riskfilter samt att komma igång med att sätta mål för biologisk mångfald. Programmet genomfördes tillsammans med Sustainable Fashion Academy och bestod av ett antal digitala halvdagsessioner samt hemuppgifter. De företag som deltog var Kappahl, Lindex, Fenix Outdoor, Fjällräven, Ellos och Polarn O. Pyret. WWFs företagspartners HM Group och Gina Tricot deltog också under programmet och delade med sig av sina erfarenheter kring arbetet med riskfilter och biologisk mångfald.