

Den biologiska mångfalden underbygger allt – men minskar både globalt och i Sverige. Att vi bevarar den är en av de viktigaste nycklarna för en hållbar ekonomi och framtid. I detta arbete har företag och finansiella institutioner en avgörande roll, eftersom alla företag är beroende av och påverkar den biologiska mångfalden.
Att bevara den biologiska mångfalden är inte bara kritiskt för människans överlevnad utan också för näringslivets: Enligt Världsekonomiskt forum är världens BNP helt eller delvis beroende av fungerande ekosystem. Alla företag är beroende av naturens tjänster som rent vatten och pollinering eller av råvaror som trä, bomull och fisk. Samtidigt har företag en stor påverkan på naturen och ett ansvar i att hantera planetens resurser på ett hållbart sätt. Undersökningar pekar även på att allt fler konsumenter förväntar sig att företag tar sitt miljömässiga och sociala ansvar.
För läget med den biologiska mångfalden är allvarligt. Enligt WWFs Living Planet Report från 2020 har populationerna av ryggradsdjur som fåglar, fiskar, däggdjur, grod- och kräldjur i genomsnitt minskat med 68 procent sedan 1970. Enligt IPBES står nära en miljon arter inför utrotning det kommande decenniet. I Sverige pekar trenden för sex av de nationella miljömålen, som alla har koppling till biologisk mångfald, nedåt.
För att företag ska överleva på sikt måste näringslivet ta sig an frågan kring biologisk mångfald. Och när företag agerar, kan positiva förändringar ske snabbt. Just därför arbetar WWF för att företag och finansiella aktörer ska ta ett helhetsgrepp om och hantera sin påverkan på biologisk mångfald – med målet att bidra positivt till naturen och den biologiska mångfalden.
En global rapport från The Economist Intelligence Unit, genomförd på uppdrag av WWF, visar att sökningar på hållbara produkter globalt har ökat med hisnande 71 procent, bara under de senaste fem åren.
Så kan företag drabbas
När den biologiska mångfalden minskar, riskerar ekosystemen att förlora förmågan att producera så kallade ekosystemtjänster, som pollinering och råvaror. I förlängningen kan företag påverkas negativt, till exempel genom råvarubrist, ökade kostnader eller nya regleringar som begränsar verksamheten.
Företagens risker kopplade till biologisk mångfald brukar delas in i följande fyra områden:
- Fysiska risker – Ökade kostnader som uppstår som följd av att naturens ekosystemtjänster försämras. Utarmade jordar eller bristen på pollinerare kan leda till mindre skördar och ökade råvarukostnader. Översvämningar och jordskred kan orsaka produktionsstopp.
- Juridiska risker – Ökade kostnader på grund av restriktioner eller krav för att bevara naturen. Det kan handla om indragna verksamhetslicenser i skyddsvärda områden, böter på grund av miljöpåverkan eller att nya standarder leder till ökade produktionskostnader.
- Varumärkesrisker – Kan drabba företag som uppfattas ha påverkat miljö eller lokalbefolkningar negativt eller upplevs ha bristande transparens. Följder kan bli minskad försäljning, aktievärde eller allmänt missnöje från allmänhet.
- Marknadsrisker – Ökade kostnader eller minskade intäkter när företaget inte hänger med övriga marknadens utveckling. Exempel kan vara bristande cirkulära metoder eller inköpsbegränsningar av råvaror som kopplas till avskogning.
Därför är biologisk mångfald viktig för affären
- Företag står bättre rustade att hantera risker som kan slå mot verksamheten, kostnadsmässigt eller mot varumärket.
- Enligt World Economic Forum har naturpositiva modeller affärsmöjligheter för upp till 10,1 biljoner USD/år till 2030.
- Biologisk mångfald är källa till innovationer. Till exempel baseras nära 25 procent av våra läkemedel på ingredienser från regnskogen.
- Var tredje konsument globalt är villig att betala mer för miljömässigt hållbara alternativ (Global Sustainability Study 2021)
”Med H&M-gruppens satsning på biologisk mångfald vill vi minska trycket på naturens ekosystem. Arbetet hjälper oss att verka inom planetens gränser, samtidigt som vi stärker vår leverantörskedja och styr hela verksamheten i en mer hållbar riktning.”
JENNIE GRANSTRÖM, BIODIVERSITY LEAD, H&M GROUP
Läs mer om H&M-gruppens arbete med biologisk mångfald.

Guide om biologisk mångfald för företag
Ladda ner WWF-rapporten A Biodiversity Guide for Business med rekommendationer för hur företag kan identifiera och hantera risker kopplade till biologisk mångfald.
Så arbetar WWF med företag
WWF har under lång tid samarbetat med näringslivet för att göra branscher och värdekedjor mer hållbara. Inom biologisk mångfald kan WWF – med hjälp av vår expertis, våra verktyg och vårt globala nätverk – stödja bolag att ta ett strategiskt och holistiskt grepp kring frågan.
Alla företag påverkar den biologiska mångfalden, även om påverkan ser olika ut beroende på var och hur värdekedjan är placerad. Och alla bolag kan – och bör – bidra till att främja den biologiska mångfalden, och här kan WWF stödja företag i var och hur det är mest effektivt att engagera sig.
Med samarbetspartners som Business for Nature och Science Based Targets for Nature tar WWF även fram konkreta verktyg och driver på i maktens korridorer tillsammans med bolag. I maj 2022 släpper WWF en guide om biologisk mångfald för företag. Senare i år lanserar WWF Biodiversity Risk Filter – ett nytt verktyg som hjälper företag att kartlägga hotspots och prioritera åtgärder som främjar biologisk mångfald i värdekedjan.
Nyfiken på att höra mer? Kontakta foretag@wwf.se eller kontaktpersonerna på denna sida.
CASE
KONTAKTA OSS


Margareta Renström Lindhe
Sakkunnig Biologisk Mångfald & Näringsliv
Dela gärna:
Senast ändrad 20/06/22