Foto: supertrooper / shutterstock

Vad ska jag handla och äta?

Maten vi äter påverkar planeten vi bor på. För att vår vackra planet ska vara levande behöver vi äta betydligt mer grönt och mindre men bättre kött. Här får du inspiration och tips kring hur du handlar och äter mat som är bra både för klimatet och för den biologiska mångfalden! 

 

 

Fyra sätt att äta för en levande planet

1. ÖKA ät mer från växtriket!

Linser, bönor, ärtor, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker innehåller gott om näringsämnen och protein. Det är både klimatsmart och nyttigt att basera måltiderna på grönsaker och fullkornsprodukter.  

 

2. MINSKA ät mindre men bättre kött.

Vi i Sverige behöver drastiskt minska vårt köttätande. Det är kanske det viktigaste vi kan göra för att minska matens påverkan på planeten – och om vi äter kött, att välja bättre kött!  Använd Köttguiden som vägledning.

 

3. VÄLJ  – svenskt, certifierat eller miljömärkt.

Välj mat som du eller någon du litar på vet hur den är producerad. Välj certifierad eller miljömärkt mat i butiken. Då bidrar du till ansvarsfullt producerad mat – det är bra både för klimatet, den biologiska mångfalden och dig. Välj gärna svenskt. Äter du kött? Använd WWFs Köttguide och Fiskguide för vägledning.

 

4. SLUTA – släng ingen ätbar mat.

Idag slängs ungefär en tredjedel av all mat som produceras. Mycket av maten slängs för att den inte äts upp i tid – vi köper för mycket, glömmer den längst in i kylskåpet och kastar sånt som blir över i stället för att äta upp resterna. Cirka 19 kilo ätbar mat per person och år slängs i soporna, och 26 kilo mat och dryck hälls ut i avloppet. Det kostar för både miljön och plånboken. Ett hushåll beräknas kunna spara minst 3 000 – 6 000 kronor per år på att minska sitt svinn.

 

 

Foto: Bernadette Wurzinger / pixabay / CreativeCommons

 

Baljväxter – det klimatsmarta proteinet

Baljväxter är ett samlingsnamn för bönor, ärtor och linser. I Sverige odlas främst gula och gröna ärtor samt bruna bönor. Vi importerar linser i olika färger, kidneybönor, svarta, röda och vita bönor, borlottibönor, mungbönor, kikärtor, sojabönor mm. Baljväxter är basen för en rad produkter som till exempel tofu, falafel, sojakorv och biffar, färs och grytbitar. Så njut av härliga baljväxträtter!

 

 

Villket kött är ”bättre kött”?  

Idag importeras ungefär hälften av det kött vi äter i Sverige, och största delen av det importerade köttet får rött ljus i WWFs Köttguide. Ett viktigt första steg om du vill äta för en mer levande planet är att välja bort allt kött som har rött ljus i Köttguiden.

 

Det kött som får grönt ljus i Köttguiden är ett bra val om du äter kött. Här hittar du framför allt certifierat naturbeteskött, svenskt EU-ekologiskt eller KRAV-märkt kött och svenskt viltkött.

 

Köttkonsumtionen behöver minska för klimatets skull. Men Sveriges bönder kan fortfarande bidra till mat inom planetens gränser och hålla våra odlingslandskap öppna. Svenskt naturbeteskött har till exempel en positiv påverkan på den biologiska mångfalden.

 

© Jan Wärnbäck / WWF-Sweden © Ola Jennersten / WWF-Sweden

 

I Sverige har vi cirka 450 000 hektar naturbetesmark, som hålls öppna av betande djur.  Att bevara naturbetesmarkerna ingår i de svenska miljömålen – här finns många rödlistade arter som hotas om markerna växer igen.

 

Här hittar du WWFs Köttguide

 

Ät inte anonym mat – här är certifieringarna som hjälper dig! 

Varifrån kommer maten jag har på tallriken, och hur har den odlats eller fötts upp? Det är bra frågor att ställa när du är ute och äter på restaurang. Och när du handlar i butiken, kika efter

certifierad eller miljömärkt mat. Då äter du sådant som har producerats på ett mer hållbart och ansvarsfullt sätt, och bidrar till en levande planet.

 

Titta efter: KRAV, EU Ekologiskt, Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ, Svenskt Sigill Klimatcertifierat, Svenskt Sigill Naturbeteskött, MSC och ASC.  

 

Därför är det bra att välja svenskt   

Det finns flera skäl att välja mat som är producerad i Sverige. 

  • Du hjälper till att hålla markerna öppna och landsbygden levande.
  • Du tar ansvar för Sveriges del av den globala livsmedelsproduktionen.  
  • Du ökar möjligheterna att påverka regelverk och livsmedelskedja.
  • Delaktighet och transparens ökar, vilket är positivt för hållbarheten.
  • Du gynnar mat med unika mervärden: Användningen av antibiotika är låg och Sverige har förhållandevis höga krav på djurvälfärd och livsmedelssäkerhet.

 

Stor skillnad mellan olika livsmedel

Det är stor skillnad mellan hur mycket växthusgaser som skapas av olika livsmedel. Värst är nötköttet, medan baljväxter ligger extremt lågt. 

OBS! Det finns variationer i denna typ av siffror, eftersom det finns olika sätt att räkna. Våra data kommer från RISE klimatdatabas.   

 

Så mycket koldioxidekvivalenter i kilo släpper ett kilo av följande livsmedel ut. Nötkött (27), griskött (6), kyckling (2,4), ägg (1,4), baljväxter (0,4), ris (3), pasta (0,8), potatis (0,1), grädde (5), havregrädde (0,4).

  

 

 

  

 

 

Senast uppdaterad 2018-08-22

Foto: CreativeCommons / Pixabay

 

Lidingöbutik är Årets Hållbara Matbutik 2018

Ica Kvantum Lidingö hade målsättningen att bli grönast på ön. Och de lyckades över förväntan – butiken korades till Årets Hållbara Matbutik 2018 på den nationella White Guide Green-galan i maj 2018.

Hoppas inspirera andra

 

One Planet Plate – veckomeny

Foto: engin akyurt / Pixabay /CreativeCommons

För att lättare förstå hur vi kan äta enligt One Planet Plate har vi tagit fram ett exempel på en veckomeny. Denna meny är bra för både klimatet och den biologiska mångfalden.

  

Veckomeny

Välj mindre men bättre kött!

 

Du kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion, genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd.

 

WWFs Köttguide gör det lätt att välja – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här!

Välj rätt fisk!

 

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

 

Välj rätt fisk! Kolla WWFs Fiskguide på webben, ladda ner den som mobilapp och läs mer här!

Foto: Pixabay/CreativeCommons/Tracy Lundgren

 

Kom igång och ät efter säsong!

Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och bättre i smak!

 

Här är några bra val för olika perioder:

 

VÅR mars-maj: Groddar, frysta grönsaker, grova rotfrukter, inlagda, syrade och torkade grönsaker och baljväxter.

 

SOMMAR juni-sept: Skördetid! Färska lokala eller svenska grönsaker, bär och frukter, samt svenska växthusodlade grönsaker.

 

HÖST okt-nov: Färska, svenska grönsaker, samt växthusodlade svenska grönsaker och baljväxter.

 

VINTER dec-feb: Vitkål, rotfrukter, samt frysta, inlagda, syrade och torkade grönsaker och baljväxter.

 

Obs!  Undvik alltid flygtransporterade färska frukter, bär och grönsaker.

 

Kaffe, choklad, vindruvor ...

När det gäller kaffe, te, choklad, bananer, vindruvor och citrusfrukter är det extra viktigt att välja certifierat – KRAV, EU Ekologiskt, Fairtrade eller Rainforets Alliance

Hur är det med palmoljan?

Köp bara produkter med palmolja som är certifierad enligt RSPO eller KRAV. Det bör framgå på förpackningen.

Och hur är det med kycklingen?

Om du bara tar hänsyn till klimatet, går det bra att äta kyckling några gånger i veckan. Men i One Planet Plate är vi noga med att det inte bara är klimatet som är viktigt utan även den biologiska mångfalden. "Mindre men bättre" gäller för kyckling likaväl som för annat kött. Dra ner på konsumtionen och kolla efter grönt ljus i Köttguiden!