Mindre men bättre kött

Ät mindre men bättre kött

Idag äter svensken i genomsnitt nästan ett kilo kött i veckan, inklusive kyckling.* Många äter betydligt mer, andra mindre och ungefär 10 procent äter inte kött alls. Enligt Livsmedelsverkets kostråd bör vi av hälsoskäl, för att minska risken för cancer i tjocktarmen, äta högst 500 gram tillagat rött kött och charkprodukter – det vill säga nöt, gris, vilt eller lamm – i veckan. Idag äter tre av fyra män och nästan varannan kvinna i Sverige mer än så. För planetens skull bör du gå ett steg längre och äta högst 500 gram tillagat kött i veckan, inräknat kyckling och annat kött.

500 gram tillagat kött i veckan motsvarar till exempel tre normalstora portioner à 125 gram samt köttpålägg på 2-3 smörgåsar. Normalportionen à 125 gram överskrids ofta, både hemma och på restaurang.

En naturlig följd av att minska köttkonsumtionen är att proteinmängden i kosten blir lägre, men det är inget problem. Tvärtom – de flesta av oss äter onödigt mycket protein. Det räcker för de flesta med 500 gram kött i veckan för att få i sig de proteiner och andra näringsämnen som vi får genom kött.

Film

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Film

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och stjärnkocken Paul Svensson

Skillnad svenskt och utländskt kött

Vid val av kött finns det en stor skillnad mellan svenska och utländska djur. Antibiotikaanvändning till djur i Sverige är den lägsta i EU och även i jämförelse med stora delar av resten av världen. Djur i Sverige får endast antibiotika som behandling, inte i fodret som en förebyggande åtgärd. Det senare är vanligt utomlands och ökar risken för antibiotikaresistenta bakterier som idag är ett stort orosmoment för vår hälsa. Svenskt kött är även fritt från hormontillskott som ges i vissa länder för att djuren ska öka i muskelmassa. Detta är förbjudet i Sverige.

Linser, rotfrukter, gröna blad…

När du minskar på köttet – välj gärna mat som linser, bönor, ärtor, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker. De ger tillsammans bra näringsämnen och bra proteiner. En väl sammansatt kost med mindre kött eller inget kött kan tillgodose våra näringsbehov.

Genom att kötträtter blandas ut med rivna rotfrukter och grönsaker som morötter, vitkål, tomater, palsternacka eller olika slags bönor eller ärtor blir det enklare att minska mängden kött utan att minska den totala portionsstorleken. Det går till exempel utmärkt att göra köttfärssås på bara 75 gram köttfärs per portion när den blandas ut med exempelvis morötter, svamp och tomater.

* Enligt Livsmedelsverket äter vuxna cirka 50-55 kg kött om året per person, vilket motsvarar 43-47 kg tillagat kött.

Trafikljus_köttguiden_1600x1200

Frågor med svar om Köttguiden

Varför ger WWF ut Köttguiden och vad betyder färgerna? Varför presenterar ni kriterier för antibiotika?

Läs svaren här

Köttguiden

Köttguiden – konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt.

Hjälp till att förbättra Köttguiden

Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt. Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på kottguiden@wwf.se

Anna_Richert_talespersoner_1024x655

Anna Richert

Ansvarig för matfrågor och Köttguiden, WWF

anna.richert@wwf.se

Mer om mig

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-02-01

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.