Earth Hour, 24 mars 2018.

Eldsjälar i Vadstena: ”En kil kan flytta en hel sten”

Linköpings stift har just antagit en klimatstrategi. Ett av målen är att stiftet ska minska sina utsläpp med 30 procent till år 2020. Och i Vadstena har arrangemangen kring Earth Week slagit nya rekord.

Biskop Martin Modéus för Linköpings stift är glad att engagemanget för Earth Week sprider sig till fler kommuner inom stiftet. Foto: Nina Schmieder– För oss är det självklart att vi ska jobba med miljö och hållbarhetsfrågor. Det är djupt förankrat i den världsbild som vi har fått av Gud. Vi ska vårda och utveckla vår jord.

Så säger biskop Martin Modéus, som har varit drivande i arbetet tillsammans med miljösamordnare Per Rosenberg, när vi träffas i samband med Earth Hour 2018.

Stiftet är först bland alla stift att välja bort flygresor som ett normalt resealternativ.

– Vi har som regel att våra anställda som ska resa i norra Europa ska åka tåg, även om det blir dyrare eller tar längre tid. Vi har ett ansvar att visa på vad som är möjligt. Det är väl ingen stor handling i sig, men man ska inte glömma att en kil kan flytta en hel sten, fortsätter Martin Modéus.

Eldsjälar driver Earth Week

En annan del av stiftets miljöengagemang visar sig genom Earth Week. Programmet i Vadstena är det som har utvecklats mest. Det är ett gäng eldsjälar som gör veckan möjlig.

– Allt började för några år sedan med en Earth Week-konsert som vi tog initiativet till då vi träffat människor som trodde det gick ut på att spara energi under själva Earth Hour istället för att det var en bredare manifestation.

Det säger Ann-Christin Nilsson Cedermo (t h på bilden), klimat- och energirådgivare i Vadstena och Ödeshög som är initiativtagare tillsammans med Lars Cederlöw (i mitten på bilden), föreståndare för Pilgrimscentrum, och hans kollegor.

När Marie Kaliff, Ann Christin Cedermo Nilsson och Lars Cederlöw bjöd på kaffe och ekologiska snittar var det många ortsinvånare som tog sig en pratstund med dom. Foto: Nina Schmieder

De kallade sedan samman kommunerna i Östergötland för att se om de kunde få med fler kommuner att arbeta mer som dem.

– Lars och jag tänker på ett liknande sätt, vi tänker fritt.  Sedan har vi olika nätverk som vi kopplat samman och genom detta har vi kunnat nå bra resultat, fortsätter hon.
Antalet aktiviteter har ökat för varje år, utbudet har blivit bredare och allt fler personer är engagerade.  I år har alla elever i grundskolan i såväl Vadstena som grannkommunen Ödeshög varit med.

Fjärde- och femteklasserna har fått gå en hållbarhetsvandring, där personal från Pilgrimscentrum i Vadstena dök upp utklädda till kända personer, bland andra heliga Birgitta och den helige Franciscus.

Tillverkade pilgrimsarmband

I år var temat pilgrimsarmbandet som de gör på Pilgrimscentrum och som vissa av skolklasserna och allmänheten fick möjlighet att tillverka. Nyckelorden för varje pärla i armbandet har ett tydligt hållbarhetsperspektiv, och de kunde relatera sina aktiviteter till det.

Ekokocken Jonas Alvin, som jobbar på Stångs Magasin i Linköping visar kvällens efterrätt chokladmousse med rårörda blåbär. Foto: Nina SchmiederEtt inslag under Earth Week var att kocken Jonas Alvin (Sveriges ekokock 2017), besökte alla första- och andraklassare. Han höll dessutom en inspirationsföreläsning för över 100 personer som bjöds på en fyrarätters middag med närodlad och ekologisk mat, som han lagat med hjälp av 20 lokala volontärer.

Menyn bestod av bland annat morotssoppa med surdegskrutonger, saltbakade betor med ost och fröknäcke samt sallad med plockad griskind och råa grönsaker, och var till största delen gjord på lokala varor.

– Jag vill gärna slå ett slag för köttbitar som inte används så mycket, som griskind, för att minska på svinnet. Det gäller för allting, även grönsaker, att ju mer vi kan ta vara på, desto bättre, säger Jonas Alvin.

Han tycker att konsumenter ska ställa större krav på restauranger och fråga var köttet och grönsakerna kommer ifrån. Ofta ställer vi krav i butiken men glömmer det helt när vi går på restaurang.

Bjuder på kaffe i affären

En av dagarna serverar Ann- Christin Cedermo Nilsson rättvisemärkt kaffe och ekologiska snittar på lokala mataffären Östenssons tillsammans med Lars Cederlöw och  Marie Kaliff, husmor på Mariagården. (Se bilden längre upp!). Syftet är att sprida information om Earth Hour-konserten och om hållbarhets- och kilmatarbetet i stort. Stämningen är god och flera av butikskunderna berättar att de ska gå på konserten på lördag.

– Jag vill inte gå härifrån, det är ju det här som är det roliga i jobbet, när vi verkligen når ut, säger Ann-Christin Cedermo Nilsson.

Och på finalen för Earth Week, konserten i Klosterkyrkan, visade Vadstenaborna återigen sitt intresse. Över 900 besökare kom för att lyssna på sångaren Magnus Bäcklund, en maffig kör på 90 personer och en stråkorkester på 25 personer. Klosterkyrkan släcktes ner under Earth-Hour-timmen då över 180 marchaller tändes, en för varje land på vår planet som deltog i manifestationen.

Senast uppdaterad 2018-03-29

Earthweek i Vadstena

På finalen för Earth Week - konserten i Klosterkyrkan visade Vadstenaborna återigen sitt intresse. Över 900 besökare kom för att lyssna på sångaren Magnus Bäcklund, en maffig kör på 90 personer och en stråkorkester på 25 personer. Klosterkyrkan släcktes ner under Earth-Hour timmen då över 180 marchaller tändes, en för varje land på vår planet som deltog i manifestationen. Foto: Nina Schmieder

Vadstena kommun, Pilgrimscentrum i Vadstena och Svenska kyrkan arrangerar varje år Earth Week i Vadstena. Under invigningen i år invigdes en ny pilgrimscykelled av ordföranden för Riksidrottförbundet Björn Eriksson. Skolorna är också med i Earth Week. Anställda på de lokala bankerna har informerat om hållbart sparande och flera av traktens butiker har hållbarhetstema.

Recept

Het morotssoppa med surdegskrutonger

Morötter Foto: Storyblocks

Recept till 10 personer

Ingredienser:
Vitlök 1
Morot 5 st
Gul lök 1 st
Vittvin 1 dl
Créme Fraiche 2 dl
Chili 1 st
Surdegsbröd 3 skivor
Salt
Svartpeppar

Gör så här:
Dela ner lök, morot, vitlök och chili. Fräs i en kastrull med lite olja, tillsätt vitt vin och vatten. Koka till morötterna är helt mjuka och mixa med créme fraiche till soppan är helt slät, smaka av med salt och peppar. Skär ner surdegsbrödet och stek i lite olja. Vid servering toppa soppan med krutongerna.

Saltbakade betor med ost (från Löts gårdsmejeri) på fröknäcke

Ingredienser:
Rödbetor 5 st
Getost från löt 150 gram
Fröknäcke 10 bitar
Grovsalt 3 dl
Persilja 1 knippe

Gör så här:
Rosta betorna på 200 grader med grovsalt, baka helt mjuka och skala när de svalnat lite. Skär ner i mindre bitar och cirka 10 minuter till på 200 grader. Plocka ner osten i mindre bitar. Hacka persiljan. Vid servering lägg betor på knäcke och toppa med ost och persilja.

Källa: Jonas Alvin

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström