Gå till huvudinnehållet

Debattartiklar|05 okt, 2021

Nu måste politikerna förbjuda fossil reklam

pexels-markus-spiske-92077
Foto: Markus Spiske/Pexels

Debattörerna: Företag som driver på klimatkrisen försöker att gröntvätta sin verksamhet

Debattartikel publicerad i Aftonbladet 5 oktober.

Stockholm har nu en unik möjlighet att visa klimatledarskap inför Sveriges värdskap av den internationella miljökonferensen nästa år – Stockholm+50. Stadens politiker kommer nämligen inom kort att rösta om ett förbud mot reklam som förstör jordens klimat.

Samtidigt som tropiska stormar, översvämningar, bränder och utrotning av arter ökar dränks vi i reklam för “grön” bensin, nya suvar och flygresor.

Med budskap som ”klimatkompensation”, ”klimatneutral” och ”hållbar” försöker många företag – ofta samma som är delaktiga i att ha skapat klimatkrisen – att grönmåla sin skadliga verksamhet och få oss att fortsätta köpa deras produkter.

Reklam för varor och tjänster som hotar hela samhället och ekosystemen är inte acceptabel. Dit hör alla former av reklam för företag som producerar och säljer fossila bränslen, bilar och flygresor.

En klok avvägning mellan näringsfrihet och behovet att skydda samhället från skadeverkningar har gjort att reklamen för till exempel tobak och alkohol är förbjuden eller starkt reglerad.

För fossil reklam som driver på klimatförändringarna, och dessutom resulterar i utsläpp av skadliga partiklar som tar död på fler människor än rökning, är det däremot fritt fram.

Över hela Europa och resten av världen ser vi nu hur en våg av påkostade och vilseledande reklam- och pr-kampanjer från fossilföretag drar fram och motarbetar stödet för politiska åtgärder för att nå klimatmålen.

Lagstiftning och regelverk hinner inte med, myndigheternas och domstolarnas processer för att stoppa vilseledande reklam tar alltför lång tid.

Men det finns hopp. Allt fler modiga politiker, företagsledare, styrelser och gräsrötter genomför nu insatser för att stoppa fossil reklam.

Stockholm har nu möjlighet att bli en huvudstad som driver på. I oktober kommer stadens politiker ta ställning till ett förbud mot annonsering som driver fossilbränsleanvändningen på de reklamplatser som staden äger och kontrollerar.

Amsterdam har redan förbjudit reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan som ett första steg i målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. I Haag pågår diskussioner om saken, liksom i flera städer i Storbritannien. I Frankrike processas ett lagförslag om ett förbud mot reklam för fossila bränslen.

Om politikerna tar ansvar och inför ett förbud skulle Stockholm gå i täten för städer som på ett ansvarsfullt sätt försöker motverka klimatkrisen och därmed kunna bli en internationell förebild.

I juni nästa år står Stockholm värd för miljökonferensen Stockholm +50 – en internationell miljökonferens som äger rum femtio år efter den historiska Stockholmskonferensen 1972.

Det borde vara en självklarhet för Stockholms politiker att se till att all fossil reklam är helt borta från stadens ytor till dess.

Det vore både oansvarigt och dumdristigt att riskera att fossilbolagen köper stadens annonsplatser så att delegaterna tvingas flanera längs fossil propaganda som är avsedd att övertyga allmänheten och medborgarna om att den fossila industrin är deras pålitliga partner i klimatomställningen

Nu inleder flera europeiska miljöorganisationer en internationell kampanj för att få igenom lokala, nationella och internationella förbud mot fossil reklam.

Målet är att samla en miljon underskrifter för ett europeiskt förbud och därmed få EU-kommissionen att överväga lagstiftning.

Under det kommande året kommer de goda exemplen lyftas i den breda europeiska debatten, liksom de dåliga.

Vi hoppas och tror att Stockholm stad kommer att vara ett av de goda exemplen och att både invånare och internationella delegater möts av en stad utan fossil reklam under den internationella miljökonferensen i juni 2022.


Andrew Simms, co-director New weather institute Storbritannien
Anna Jonsson, medgrundare New weather institute Sverige
Erika Bjureby Saldes, chef T&E:s oljekampanj
Femke Sleegers, grundare av Reclame fossielvrij Nederländerna
Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF
Isadora Wronski, Sverigechef Greenpeace

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 05/10/21

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se