Handbok
Urban Solutions Handbook
Här presenteras en rad städer som på något intressant sätt jobbar med att minska det ekologiska fotavtrycket och att bevara och öka biologisk mångfald och ekosystemtjänster i ett urbant sammanhang.
Luftföroreningar orsakar miljontals dödsfall varje år. Frågan är lika akut som klimatförändringarna, så tänk om vi kunde lösa båda problemen samtidigt? Det är vad staden Pune tänker göra genom att få invånarna att promenera, cykla och resa med offentliga fortskaffningsmedel. Målet nås genom att man ritar om själva staden.
Delstaten Maharashtra ligger i väster, nära Mumbai. Där hittar du den gröna staden Pune med sina 181 offentliga parker. I en av dem, vid Aga Khan-palatset, hittar du Mahatma Gandhis begravningsplats. Men trots grönskan är luften förorenad precis som i många andra städer. Föroreningarna kommer bland annat från transporter med fossila drivmedel. Det globala Syd urbaniseras snabbt, och urbaniseringen beräknas fortgå de närmaste decennierna. Allt fler människor flyttar in, eller reser dagligen till och från staden. En förändring måste till, och Pune har kastat sig in i den med det ambitiösa målet att göra 80 procent av invånarnas resor hållbara det kommande decenniet.
Förändringen är redan igång. Man har identifierat 100 km gator som ska göras om, och redan nu har det byggts cykelbanor och gångstråk på häften. De som vill kombinera cykling med kollektivtrafik, kan också utnyttja stadens cykeldelningssystem, som nu utökas från 8.000 till 20.000 cyklar.
Den nya snabba stombusskorridoren som kallas Rainbow BRT är 39 kilometer lång och nyttjas dagligen av 120.000 människor. Genom ett enhetstaxesystem kan resenärer använda cykel och buss med samma kort – enkelt, hållbart och modernt. Ett system som inte ens huvudstaden New Delhi har fått på plats än. Efter att förändringarna genomförts, reser nu över 60 procent av Punes invånare med offentliga transporter eller cykel – eller går till fots.
– Det är inte bara staden som förändras när den ritas om, det gäller även mentaliteten hos invånarna, säger Mangesh Dighe, Punes Miljöchef.
Pune har redan nått nationellt erkännande för sitt arbete. År 2016 valdes staden som en av 20 “Lighthouse Cities” för mobilitetslösningar i Indien. Men varför är Pune så viktig för landet?
För att förstå det behöver vi titta på New Delhi. Förra vintern var luften där så förorenad att man dagligen andades in motsvarade 40 cigaretter. Och det är inget isolerat exempel; 9 av 10 av världens mest förorenade städer finns I Indien, ett land där föroreningar dödar omkring en miljon människor varje år. Luftkvaliteten är dålig överallt, till och med i Pune, där den är långt over WHO:s gränsvärden.
Runt 3,6 miljoner fossildrivna fordon är för närvarande registrerade i Pune, vilket innebär mer än ett per person. Men staden arbetar aktivt med problemet genom att mäta luftkvaliteten, samt har en handlingsplan för att minska föroreningarna.
Mangesh Dighe inser att hans jobb långt ifrån är klart, ”Vi jobbar på, och ser fram emot den nya tunnelbanan med två linjer, som ska tas i drift om tre år.”
Pune har startat en resa som andra städer i regionen också måste göra. Staden ritar om sig själv för att ta tillbaka det offentliga rummet från bilarna, och samtidigt förbättra invånarnas hälsa. Om man lyckas inspirera fler städer att agera, kan det bidra till en mer klimatsäker framtid för oss alla.
Handbok
Här presenteras en rad städer som på något intressant sätt jobbar med att minska det ekologiska fotavtrycket och att bevara och öka biologisk mångfald och ekosystemtjänster i ett urbant sammanhang.
Vill du veta mer om Världsnaturfondens position för hållbara städer?
Välkommen att kontakta oss.
Senast ändrad 17/05/22