Original_WW281305

Hundarna som räddar noshörningar och elefanter

Tjuvjakten på noshörningar och elefanter i Afrika är fortfarande alarmerande hög. Natur- och djurskyddsorganisationer för en tuff kamp mot den illegala jakten och handeln med elfenben och noshöringshorn. Men sedan några år finns ett nytt, effektivt hjälpmedel: specialtränade spårhundar, som används bland annat i Masai Mara viltreservat i Kenya.

Anna Brolin och WWFs Afrikaexpert Allan Carlson vid Mara Conservancys enhet för spårhundar.

Solen bränner där vi står på den öppna grusplanen vid Mara Conservancys enhet för spårhundar. Vi är här med Anna Brolin och WWFs Afrikaexpert Allan Carlson för att göra reportage till insamlingsgalan En kväll för vår planet för att få fler planetfaddrar som kan ge stöd till hotade arter och områden som Masai Mara. Vi har just fått veta att antalet vilda djur har minskat med två tredjedelar i Masai Mara på några decennier och att 20 000 elefanter tjuvskjuts varje år i Afrika. Så Allan Carlson är glad över att nu kunna leverera lite godare nyheter:

– WWF Sverige har nämligen varit med och stöttat enheten för spårhundar sedan starten för några år sedan. Och de har fått stopp på många tjuvjägare!

Chefen för parkvakterna i Mara Triangel Daniel Kijape är stationerad vid Mara Conservancy och han berättar om de specialtränade hundarna som används både till att spåra tjuvjägare, kontrollera fordon som åker in i reservatet och patrullera parkgränsen.

Bilden på skärmen är tagen med/genom en så kallad nattkikare där man kan se två personer i mörker.

– Vi fick idén när vi hörde hur de använt spårhundar i andra afrikanska länder. Och framgångarna här med hundarna har inte låtit vänta på sig. Vi skickade efter de första hundarna från England för att vi skulle få hundar som man visste var duktiga på att söka. Den ena enheten finns i Ngiro- Are i södra Kenya och den andra här i Masai Maria.

Totalt har de två  stationenerna mellan sex till åtta hundar. Numera finns det kennlar i Östafrika som föder upp hundraser som är bra på att söka.

– Men man är på gång att blanda upp dessa raser med afrikanska hundar, för de tål värmen och parasiter bättre, säger Allan Carlson. Plus att alla spårhundar lever farligt och det är hård åtgång på dem. Det har till exempel hänt att hundar dött efter att de fått i sig förgiftat kött, som troligen placerats ut av tjuvjägare. Och det händer att de, eller deras förare, skjuts.

Daniel Kijape och parkvakten Jennifer Dikirr visar oss förrådet där de förvarar en del av alla de snaror de hittat. Genom åren har det blivit över 57 000 snaror som de samlat i västra delen av Masai mara, snaror som placerats av tjuvjägarna. Under pandemin har de märkt av en ökning av antalet snaror.

– Troligen på grund av att de vågar sig fram mer när turisterna inte är här, men också för att deras egen ekonomiska situation är mer desperat och då tar de större risker, fortsätter Daniel Kijape.

Han visar Anna Brolin hur snarorna fungerar. De är ofta gjorda av de metalltrådar som blir kvar när man eldar upp gamla bildäck. Allan visar hur exempelvis en elefantunge kan sticka ner snabeln i snaran och få den avskuren eller bli kvävd.

– De är ju sylvassa, man känner verkligen det, säger Anna Brolin, chockad.

Vi går vidare och hälsar på hundarna, som vistas i sina burar när de inte jobbar. Hundarna Sofia och Shakaria är två av hundarna på enheten och de viftar glatt på svansen när vi kommer. De är alltid pigga på att komma ut och spåra. Men det är ett tufft och intensivt jobb så efter några år i jobbet måste de pensioneras. Första hunden Morani spårade upp drygt 200 tjuvjägare som åkte fast

– Även om tjuvjägarna förflyttar sig flera kilometer från snaran så kan hundarna hitta dem, för att de luktar sig fram till dem, avslutar Daniel Kijape.

Vad Mara Conservancy bidragit till sedan starten 2001:

• Fångat 4500 tjuvjägare under de senaste 16 åren.
  • Samlade 57 000 snaror som tjuvjägare placerat för att fånga djur.
  • Skapat bättre säkerhet för djurlivet i Masai Mara.
  • Skapat arbetstillfällen för lokalbefolkningen.
  • Förbättrat infrastrukturen i Masai Mara.
  • Ger säkerhet för lokalsamhället.
  • Ger säkerhet vid lägren och bostäderna för parkvakterna i området.
  • Vaccinerat över 100 000 hundar mot rabies och hundsjukdomsvirus- sjukdomar som lätt sprids till exempelvis den utrotninghotade vildhunden, och de stora kattdjuren.

Källa: Mara Conservancy

Majestic lion

Planetfadder

Runt hela planeten dör djur och växter i en extrem fart. På mindre än 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 68 procent i genomsnitt*. Ofattbara 1 miljon arter är hotade**. Det enda vi inte får göra, är inget. BLI PLANETFADDER!

* Visar undersökningar av 20.811 populationer av 4.392 arter vilda ryggradsdjur, mellan 1970 och 2016. Källa: Living Planet Report 2020. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsadress

Signera autogiro

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Dela gärna:

Senast ändrad 13/10/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.