Senaste magasinet
Nr 3 – 2024
Många svenskar drömmer om resor till solen - men vill inte flyga. Maria Unde Westerberg, författare och tåginspiratör, inspirerar fler att våga ta tåget till franska rivieran, där solen (nästan) alltid skiner.
Text: Martina Strand Nyhlin
Ungefär varannan månad tar Maria tåget till franska rivieran från Stockholms centralstation. Livsnjutare som hon är startar hon med en kaffe eller ett glas bubbel på den tjusiga restaurangen Luzette.
– Den perfekta samlingsplatsen innan avfärd, säger hon.
Maria berättar att hon njuter av färden genom Sverige och vidare genom Danmark och Tyskland. Hon älskar hur landskapet förändras nere i Europa, hur språken växlar. Och har märkt att ju längre söderut, desto mer klär resenärerna upp sig inför tågresan.
– I Frankrike brukar jag ta fram klackskorna, solglasögonen och lite mer ”blingbling”, och så är jag nästan fransk direkt, säger Maria och visar upp ett par glittrande örhängen.
En resa mellan Stockholm och Rivieran tar som snabbast under 30 timmar. Den innehåller i princip alltid ett kortare eller längre stopp i Hamburg, där Maria hoppar på ett dag- eller nattåg mot södra Tyskland. Därifrån snabbtåg till Paris, där det blir buss 91 eller promenad för att ta sig till Gare de Lyon i Paris, där snabbtåget till Nice avgår.
– Där ska man gå på Le Train Bleu och ta en kaffe. Fantastisk miljö! säger Maria.
Det går också till exempel att ta nattåget till Basel, Innsbruck eller Zurich och därifrån ta snabbtåg till Nice via Lyon eller Italien. Själv försöker Maria åka lite olika rutter till och från Nice hela tiden.
– Jag gillar att ta en omväg, besöka restauranger i nya städer och hälsa på vänner som jag lärt känna på tidigare tågluffar, säger hon.
Som tur är kan Maria ta med sig jobbet som projektledare inom IT på tåget.
– Det är den perfekta ostörda arbetstiden när man måste läsa in sig på saker eller skriva sådant som inte kräver uppkoppling, säger hon.
Det bästa med att åka tåg är alla möten med människor. Det är nåt med det slutna rummet som gör att man kommer nära, menar Maria.
– Det blir så himla många intressanta samtal, man skrattar så man gråter.
Maria och hennes man äger en lägenhet i Nice. Förr brukade de flyga ofta, men via Facebookgruppen Tågsemester fick Maria upp ögonen för tåget och samtidigt började klimatsamvetet gnaga.
– Mitt koldioxidavtryck var hemskt högt på grund av allt flygande och jag längtade dessutom tillbaka till tågluffandet från ungdomen. Så vi testade att åka med Interrail några gånger igen och både jag och min man hade så otroligt roligt, säger hon.
Vännen Kristina Svensson hade en reseblogg. Hon bad Maria skriva ett inlägg om hur en flygrädd läsare kunde ta tåget till Rivieran.
– Den uppblossande tågluffarvågen gjorde att inlägget bara exploderade i sociala medier.
Tillsammans startade Maria och Kristina Instagramkontot @rivieraninomrackhåll och fortsatte med resehandboken ”Rivieran inom räckhåll”. Maria har sedan skrivit boken ”Languedoc inom räckhåll”. Snart kommer en bok med fokus på Italien.
– Vi ska absolut fortsätta resa, men man måste inte flyga. Efter ett fyrtiotal turer genom Europa visar jag att det går utmärkt att ta tåget!
Snabbaste vägen: Köpenhamn-Hamburg, byte i Mannheim, Karlsruhe eller Offenburg. Vidare till Paris där det blir byte av station. Snabbtåg till Nice.
Tågälskarnas väg:
Köpenhamn-Hamburg. Vidare genom Tyskland mot Schweiz. Bästa sträckor: Rhendalen och Albulabanan, fantastiska sjön Lago di Como. Tåg Milano-Nice.
Genom Centraleuropa:
Ta Snälltåget till Berlin. Fortsätt mot Prag sedan till Wien och ta ÖBB’s nattåg till Milano för vidare färd till Nice.
Tjänstemannavägen via Bryssel:
EU-parlamentarikernas favorBernina-pit går med nattåg eller övernattning via Köpenhamn, Hamburg och Köln, där man byter mot Bryssel. Från Bryssel går det direkttåg till Marseille.
En enkelresa Stockholm-Nice belastar klimatet cirka sex gånger mer om du väljer flyg framför tåg. -Det finns dessutom fler goda klimatskäl att välja tåg, säger Johan Söderblom, sakkunnig hållbara livsstilar, WWF.
Att flygresor medför stora klimatutsläpp är välkänt. Men hur mycket mer än tåg? Det kan man räkna ut på klimatsmartsemester.se, ett verktyg utvecklat av forskare på Chalmers tekniska högskola.
– Resan som beskrivs härintill, en enkel från Stockholm till Nice, orsakar omkring sex gånger så stora koldioxidutsläpp som tåg, säger Johan Söderblom och fortsätter:
– Det finns fler aspekter att väga in än vad som syns i sifforna. Tåg och buss kommer att kunna ställa om till än lägre utsläpp i närtid. Flyget kommer inte att kunna minska utsläppen så mycket på flera årtionden. Så det finns en logik i att välja bort flyget och gynna andra sätt att resa.
Nya Tåg genom Europa
Nyutgåva som innehåller elva rutter och massa tips för tågluffaren.
Tåg och mat i Italien : en smakresa för alla sinnen
Nio rutter från Alperna i norr till Sicilien i söder med tips på bästa restaurangerna och vin- och matproducenterna längs vägen.
Tågsemester Norden extra allt
Fokus ligger på resor inom Norden, med avstickare till Baltikum, Polen och norra Tyskland.
Ta tåget till litteraturens England! : en klimatsmart resebok
Guidar bland annat till tågupplevelser i Shakespeares, systrarna Brontës och Enid Blytons spår.
Upplev Tyskland med tåg : sju rutter, praktiska tips och sevärdheter
Över 700 tips, fördelade på sju rutter runt om i Tyskland plus kapitel om storstäderna Hamburg och Berlin.