Gå till huvudinnehållet

Nyheter|15 mar, 2019

375 000 européer stöder upprop för EUs vattendirektiv

Utter

WWFs namninsamling för att skydda vattendrag i Europa har fått ett starkt stöd. Drygt 375 000 personer européer inklusive tiotusentals svenskar har skrivit på uppropet #protectwater till stöd för EUs vattendirektiv. Kampanjen har pågått i ett halvår och gjort den allmänna konsultationen till den tredje största någonsin i EU, enligt WWF.

Anders Alm, expert på sötvattensfrågor på WWF.

–Vi är otroligt glada för att så många skrivit på namninsamlingen till stöd för en stark lagstiftning för våra vattendrag. Vi vill också tacka Sportfiskarna och Älvräddarna som stöttat kampanjen i Sverige, säger Anders Alm, expert på sötvattensfrågor på WWF.

Miljöproblem i vatten som vandringshinder, miljögifter och övergödning är vanliga i hela Europa. I samband med att EU-kommissionen ska se över vattendirektivet vill flera EU-länder försvaga kraven. Organisationer som WWF, Älvräddarna och Sportfiskarna menar att vattendirektivet är ett starkt skydd för våra vatten och därför inte ska förändras. Under det senaste halvåret har alla EU-medborgare kunnat lämna synpunkter i frågan i en så kallad offentlig konsultation.

EU:s vattendirektiv infördes år 2000 och ska säkra god vattenkvalité i Europa, det vill säga  skydda och förvalta sjöar, vattendrag, kust-och grundvatten på ett hållbart sätt. Men läget är bekymmersamt – hela 60 procent av Europas floder, älvar, sjöar och våtmarker mår dåligt.

Rinnande vatten har alltid varit av betydelse för människor. Inte nog med att vi till största delen består av vatten och en gång utvecklades ur vatten. Under hela vår samhällsutveckling från de första människornas ankomst till Sverige och till idag har rinnande vatten varit centralt och viktigt.
Fakta:

Kommissionen genomför nu en allmän konsultation och ”hälsokontroll” av vattendirektivet, där medborgarna kan tycka till om direktivet. År 2004 infördes vattendirektivet i svensk lagstiftning genom bland annat vattenförvaltnings-förordningen. Sverige är uppdelat i fem olika vattendistrikt.

Läs mer om namninsamlingen som nu avslutats

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 12/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.