Nyheter|26 okt, 2021

4 blogginlägg om klimatet: COP26 måste bli startskottet för en mycket snabbare och kraftigare klimatomställning

COP26_globe_1200

Världen är fortfarande långt ifrån den ambition och hastighet som behövs i för att klara Parisavtalets övergripande mål att begränsa uppvärmningen till väl under 2°C med sikte på 1,5°C. Klimatkonventionens senaste granskningsrapport av ländernas planer från september 2021 visar att vi är på väg mot +2,7°C global uppvärmning, och att utsläppen faktiskt riskerar att öka fram till 2030 om vi inte snabbt vidtar nya och kraftigare åtgärder. WWF kommer i ett antal bloggar gå lite djupare in på läget just nu för klimatet och vad vi vill se på COP26 och i klimatarbetet framöver;

1. Ländernas klimatambitioner, mål och planer - och hur stort gapet är för att nå 1,5 grader
  2. Hur naturen kan bidra med både lösningar för utsläppsminskningar och resiliens mot klimatförändringar
  3. Hur icke-statliga aktörer som städer och företag kan driva på en snabbare omställning
  4. Vilka frågor i Parisavtalets så kallade “regelbok” som är kvar att förhandla om, och hur länderna bör agera