Nyheter|26 apr, 2018

Dålig efterlevnad av EUs skyddade natur

Male roe deer with Siberian irises, Slovakia
Male roe deer (Capreolus capreolus) in flower meadow with Siberian irises (Iris sibirica) Eastern Slovakia, Europe, May 2009

En ny rapport visar att 18 EU-länder inte skyddar Europas mest värdefulla naturområden så som överenskommits. Rapporten kommer ett år efter att EU-kommissionen i en aktionsplan slagit fast att EU-ländernas regeringar ska förbättra införandet av naturskyddslagarna.

Rapporten som publiceras den 26 april av Birdlife Europe, WWF, European Environmental Bureau (EEB) och Jordens vänner i Europa visar att två tredjedelar (67 %) av medlemsstaterna har infört fågel- och habitatdirektiven i sina nationella lagstiftningar. Det är dock sämre med genomförandet. Av de 18 länder som undersökts, visar det sig att samtliga har misslyckats med att tillämpa lagstiftningen på rätt sätt.

– Rapporten visar att Sverige särskilt behöver jobba mer med den gröna infrastrukturen, till exempel skapa samband mellan områden med värdefull natur. Sverige behöver ta fram bättre styrmedel på landskapsnivå, säger Linda Berglund, senior rådgivare skog  på WWF.

– Resultaten visar att det är ”business as usual” för medlemsländerna och EU-kommissionen, säger Andreas Baumueller, på WWFs europeiska policykontor i Bryssel. Kommissionens förslag om nästa EU-budget kommer att bli ett viktigt test för att se om Junckers kommission är redo att väsentligt öka investeringarna för att skydda vårt naturarv, fortsätter han.

De fyra organisationerna som också ligger bakom den framgångsrika #NatureAlert-kampanjen för att rädda EUs viktiga naturskyddslagar, betonar att vi garanterat står inför en snabb förlust av biologisk mångfald i Europa om bristen på engagemang fortsätter. Man kräver att EU-kommissionen nu visar att man menar allvar med sin aktionsplan, genom att hålla medlemsländerna ansvariga för att de drar fötterna efter sig.

Rapporten: The State of Implementation of the Birds and Habitats Directives in the EU

Senast ändrad 09/02/24