Människor, företag och städer i 188 länder och territorier över hela jorden anslöt sig i går den 30 mars till Earth Hour. I Sverige var minst 260 av totalt 290 kommuner engagerade, vilket är rekord. Idén med att släcka en timme är framförallt för att utöva press på makthavarna att skynda på klimatomställningen. Runt hela världen släckte tusentals kända byggnader och landmärken sin belysning mellan 20.30 och 21.30 lokal tid.
Earth Hour är världens största gräsrotsrörelse för miljön: Ända från Indonesien till Ecuador mobiliserade Earth Hour i lördags kväll människor att diskutera frågor om hållbar livsstil, plastfria hav, trädskövling och vattenskydd. Hashtagsen #EarthHour, #Connect2Earth och liknande har använts flitigt under kampanjen och genererat över 2 miljarder visningar.
– Miljontals människor världen över har skickat en kraftfull signal till världens ledare att agera i klimatfrågan och att stoppa förlusten av djur och natur, som sker i en alarmerande snabb takt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF. Många svenska kommuner har glädjande nog utökat sitt engagemang i Earth Hour i år och vi hoppas nu också att detta engagemang visar sig i konkreta åtgärder att öka takten på omställning framöver, fortsätter han.
I Sverige släcktes en rad byggnader. I Stockholm mörklades bland annat Stadshuset, glasobelisken på Sergels torg, Globenarenorna, Kaknästornet, de Kungliga slotten, Regeringskansliet och Riksdagsförvaltningen. I Göteborg släcktes Ullevi, Gothia Towers, Göteborgs konstmuseum, Konserthuset, Rådhuset, Börsen-kvarteret samt Stora Teatern och i Malmö släcktes Turning Torso.
Earth Hour 2019, fakta och siffror (baserat på resultat från den 31 mars 2019)
• Totalt 188 länder och territorier har under kampanjen fokuserat på miljöåtgärder och för att skydda vår biologiska mångfald, hållbar livsstil, trädskövling, plast och starkare klimatpolitik.
• I Sverige ordnade över 40 kommuner Earth Hour weekend eller vecka med många programpunkter om klimatet, hållbar matlagning med mera. Totalt var 260 kommuner med i kampanjen.
• Tusentals landmärken släckte under Earth Hour, exempelvis Sydney Opera House,Tokyo Sky Tree, Brandenburger Tor i Berlin, Empire State Building i New York, Pyramiderna i Egypten, Kairo, Kristus Redeemer-statyn, Rio de Janeiro ochch Eiffeltornet (Paris);
• Totalt 2 miljarder hashtags med nära koppling till Earth Hour, mellan januari och mars 2019. Dessa och relaterade hashtags användes i 26 länder.
• Sedan 2007 har Earth Hour mobiliserat företag, organisationer, regeringar och hundratals miljoner individer att agera för en hållbar framtid. Syftet har från starten varit att driva klimatpolitiken framåt över hela världen. Bland annat har kampanjen bidragit till att skapa ett naturskyddsområde på 3,5 miljoner hektar i Argentina och en 2700 hektar Earth Hour-skog i Uganda, förbjuda all plast i Galapagos 2014, plantera 17 miljoner träd i Kazakstan och ge elektricitet genom solenergi till bostäder i Indien och Filippinerna och skapa ny lagstiftning för att skydda hav och skog i Ryssland.
För mer information, kontakta:
Cecilia Stenström, projektledare WWF cecilia.stenstrom@wwf.se, 070-6693910
Nina Schmieder pressekreterare WWF nina.schmieder@wwf.se, 0735-862622