Nyheter|23 jun, 2020

Hjälp WWF att rädda bin – bygg bihotell

bihotell, JurateBuiviene, Shutterstock
Bild: Bihotell, © JurateBuiviene / Shutterstock.com

Nu gör WWF en satsning där svenska folket ska bygga bihotell för att stödja våra viktiga bin – som på grund av oss människor ofta har svårt att hitta någonstans att bo. När hotellen byggts uppmanas ”arkitekterna” att starta en digital auktion för sitt bihotell till förmån för WWF.

Några av dem som hjälper WWF att dra igång utmaningen är kända influencers som Elisabeth Byström @minimalisterna, Denice Fallsden @planbokssmart.se och Therese Zätterqvist @zatterqvist.

Genom sitt deltagande vill de inspirera andra till att också dra igång bihotellsbyggen.

Therese Zätterqvist från Uppsala har länge varit aktiv med att driva hållbarhetsfrågor i digitala kanaler.

– Biologisk mångfald är en av mina stora hjärtefrågor. Artdöden är ett minst lika stort hot som den globala uppvärmningen, och det behöver vi prata mer om. Vi har humlor och bin att tacka för saker som kaffe, frukt och bomull. Jag teamar självklart upp med WWF för att sprida fakta om det här livsviktiga ämnet, säger Therese Zätterqvist.

Med plånbokssmart vill Denice Fallsdalen inspirera andra att leva mer hållbart med fokus på ekonomi, livsstil och miljö.

– Bin må vara små, men att de finns kvar är oerhört viktigt för att klara klimatförändringarna och behålla den biologiska mångfalden. Säger Denice Fallsdalen på plånbokssmart.

Tillsammans med Johan Ernfors driver Elisabeth Byström bloggen minimalisterna med tips för ett enklare och mer harmoniskt liv. Ett av de senare inläggen handlar om tips på presenter till förskolepedagoger där just bihotell är i fokus.

– Den biologiska mångfalden är idag hotad. Det måste uppmärksammas för att skapa förståelse för dess viktiga pusselbit i naturen. Naturen är en unik plats för både djur och människor att vistas i, och just nu behöver de små djuren vår hjälp. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Elisabeth Byström på minimalisterna.

Utmaningen pågår fram till 31 augusti. Den deltagare som samlar in mest pengar med sitt bihotell vinner, förutom sin hjälteinsats, blomsterfrön och en fin tavla av konstnären SaraMara @saramara_art.

Här går det att läsa mer och dra igång sitt eget bihotellsbygge: www.wwf.se/bihotell

För mer information, kontakta press@wwf.se

Svensk natur i fokus
Under sommaren driver WWF en kampanj för att uppmärksamma svensk natur, öka kännedomen om de hot den står inför och engagera allmänhet och beslutsfattare för att rädda den. Vi behöver insatser som bidrar till att naturen skyddas, att skadade naturområden restaureras och att sektorer som skogsbruk, jordbruk och fiske ställs om att hållbart nyttja naturens resurser. Läs mer på www.wwf.se/svensk-natur.

Senast ändrad 23/06/20