Nyheter|08 dec, 2020

Inbjudan till webbinarium om Sveriges första havsplaner

4a1503ce-b1e1-4b37-8df4-30ae741f041c

Tillsammans med Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet vill Världsnaturfonden WWF bjuda in till ett riksdagswebbinarium om synergier och målkonflikter kring Sveriges havsplanering.

Onsdag 20 januari 2021, kl. 08.30 - 10.00 (Online genom Zoom & Youtube) Anmäl dig här

För första gången någonsin ska Sverige ta fram statliga planer för hur vi hållbart förvaltar våra havsområden. Senast i mars 2021 ska alla medlemsländer rapportera in sina havsplaner till EU enligt EUs havsplaneringsdirektiv. Haven är betydelsefulla för oss alla, och används av många olika sektorer. Försvaret, den havsbaserade vindkraften, sjöfart, fiske, utvinning och många andra sektorer gör alla anspråk på de områden som nu ska planeras. För att säkra friska hav och hållbart nyttjande är det viktigt att politiken tar ansvar så att alla anspråk på haven samordnas samt att planerna förankras och efterlevs så att planeringen blir så effektiv och tydlig som möjligt.

Nu pågår den politiska processen kring havsplanerna, där även kustzonsplanering ska tänkas in. WWF vill därför tillsammans med riksdagsledamöter med fokus på miljö, energi och försvar – tre viktiga områden kopplat till havsplanerna – samla representanter från berörda områden för att föra frågan framåt via konstruktiva samtal som vi hoppas att många vill vara delaktiga i.

Agenda:

• WWF – hur fungerar en ekosystembaserad havsplanering?
  • Hur når vi Sveriges klimat- och energimål, och samtidigt en hållbar havsplanering?
    • Henrik Sjöström, medlem i Svensk Vindenergis råd för havsbaserad Vindkraft (OX2)
  • Hur kan havsplaneringen bidra till miljömålen för haven?
    • Emma Nohrén, ordförande i Miljömålsberedningen
  • Hur ser kan olika aktörers samverkan i havsplaneringen utvecklas?
    • Andrea Morf, seniorforskare och vetenskaplig samordnare inom kust- och havsförvaltning, Havsmiljöinstitutet och Nordregio
  • Vad är politikernas ansvar för att säkerställa att havsplanerna kommer att innebära en ekosystembaserad hållbar havsförvaltning, och att de verkställs inom samtliga sektorer?
    • Alexandra Anstrell (Moderaterna), Markus Selin (Socialdemokraterna), Lars Thomsson (Centerpartiet) och Madeleine van der Veer (WWF, moderator)

Anmälan görs här. Ett bekräftelsemail kommer med länk till livesändningen. Webbinariet kommer också streamas genom Youtube här. För frågor angående seminariet eller anmälan, vänligen kontakta thor.greve@wwf.se

Senast ändrad 26/02/24