Gå till huvudinnehållet

Nyheter|22 feb, 2019

Konstgödsel hotar Stora Barriärrevet

Fish and coral in the Great Barrier Reef, Australia.

När klimatförändringarna ökar och naturen och våra arter hotas, måste vi ta hand om vår planet bättre. Just detta fokuserar Världsnaturfonden WWF på under och före årets Earth Hour. Världens största klimat- och naturmanifestation äger rum lördagen den 30 mars klockan 20.30 till 21.3o.

Forskare kräver nu krafttag mot den alltför höga användningen av konstgödsel som når haven och ligger bakom återkommande utbrott av korallätande sjöstjärnor. Tillsammans med korallblekning genom klimatuppvärmningen kan det innebära  att Australiens korallrev aldrig återhämtar sig.

Kravet tas upp i en ny rapport från WWF i Australien, där forskaren Dr Udo Engelhardt*, menar att den ofta illegala användningen av konstgödsel startar utbrott av törnekronasjöstjärnan Acanthaster planci och därför måste kontrolleras mycket hårdare. Enligt Sean Hoobin, vattenkvalitetsansvarig vid WWF i Australien, visar rapporten att det är hög tid att förbjuda överdriven användning av konstgödsel, för att skydda korallreven. - Det har aldrig varit så högt tryck på Stora Barriärrevet tidigare. Nu i sommar kan det komma att blekas för tredje gången på bara fyra år. Under samma period pågår det fjärde stora utbrottet av törnekronasjöstjärnor. Det ökar ytterligare förlusten av revets koraller. - För att rädda korallrevet måste vi ta itu med klimatförändringen på global nivå, men det är också hög tid att få bukt med användningen av konstgödsel, fortsätter han. Ett allvarligt problem är att utbrotten av korallätande sjöstjärnor sker direkt efter blekning. Det innebär att de få koraller som faktiskt visar tecken på att anpassa sig till klimatförändringen, med dess varmare vatten, inte får chansen att leva vidare. - Om vi förbättrar vattenkvaliteten har vi alla chanser att minska den här ständigt pågående cykeln av utbrott och därför kunna ge revet en sportslig chans, säger Dr Engelhardt.
FAKTA UR RAPPORTEN
  • Det fjärde utbrottet av korallätande sjöstjärnor startade 2010, och är mycket mer utbrett än tidigare utbrott med en 50-procentig ökning av drabbade rev.
  • Höga nivåer av utsläpp av konstgödsel kan gynna miljöerna för korallätande sjöstjärnor vilket i sin tur ger ännu fler utbrott.
  • Fältstudier gjorda efter massblekning i Seychellerna visade att de överlevande korallerna åts upp av sjöstjärnor vilket minskade mängden koraller som var motståndskraftiga mot värme.
  • Centrala delen av Barriärrevet är den som påverkas mest, med utbrott i cirka 90 procent av korallreven.
  • Utbrott har nu även setts i norra och södra delen av Stora Barriärrevet, som vanligen inte påverkas.
  • Forskning har sett ett klart samband mellan utsläpp av konstgödsel och utbrott av korallätande sjöstjärnor.
  • Användningen av konstgödsel måste regleras och kontrolleras mycket hårdare.
  • Övervakning av korallätande sjöstjärnor måste förbättras. På så vis kan man förutspå utbrott två år i förväg.
BAKGRUND - utbrott av korallätande sjöstjärnor
1. 1962-1974 2. 1979-1991 3. 1993-2006 4. 2010 -
ARTFAKTA
Törnekronasjöstjärnan finns i anslutning till korallrev med hårda koraller där den lever av koralldjuren (korallpolyperna). Den verkar vara mest vanligt förekommande i Australien, men finns i tropiska och subtropiska havsområden från Röda havet och Indiska oceanen till västkusten av Centralamerika i Stilla havet. Namnet har arten fått av sina giftiga törneliknande taggar på ovansidan av kroppen.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 05/04/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.