Nyheter|20 dec, 2021

Möt tjuvjägaren som bytte sida för att rädda elefanterna

Mediba Jonas
Mediba Jonas. Foto: Ernest Ndjomo Zongo / WWF-Kamerun

Mediba Jonas en del av urfolket Baka som lever av regnskogen i centrala Afrika. Tidigt började han använda sin kunskap om skogen för att hjälpa tjuvjägare att spåra elefanter. Men efter en dramatisk händelse har han nu bytt sida och jobbar med WWF.

Mediba Jonas är runt 65 år och lever ett i Bakasamhälle i den södra delen av Nki National Park i östra Kamerun. Han växte upp i skogen och under uppväxten levde familjen av det som skogen gav på ett sätt som är typiskt för livet i Bakasamhället. Skogen ger dem bland annat mat, medicin och byggmaterial, och förutom att jaga vilda djur som elefanter, myrkottar och vildsvin fick Mediba också lära sig att till exempel fiska och skörda honung.

Medibas pappa var elefantjägare och lärde honom tidigt att använda fällor och spåra djuren. Redan som 12-åring började Mediba hjälpa tjuvjägare att hitta elefanter.

– Elefanter har som inbyggda kompasser och om du följer ett elefantspår så kommer du med stor sannolikhet hitta vägen. Detta är grunden till varför Bakafolket följer elefanter i skogen, berättar Mediba Jonas.

Färska elefantspår. Foto: WWF Kamerun

Det kan ta upp till två dagar att följa och hitta en elefant. De kan vandra flera mil och Bakafolket följer noga spåren och de vägar elefanten tar. Det kräver stort tålamod och bra uthållighet. Mediba berättar hur hans far och farföräldrar jagade elefanter med spjut, men också att det är långt ifrån alla som kan döda en elefant och att vissa Bakas är rädda för elefanter. Mediba är inte rädd, han vet exakt hur han ska agera i skogen och kan enkelt gömma sig för att undvika konfrontation. Detta ledde Mediba till att hjälpa tjuvjägare som inte själva känner till skogen och elefanterna.

– Jag följde med jägarna ut i skogen för att visa vägen. De kom till mig och bad mig leda dem till elefanterna.

Men för ungefär tre år sedan var Mediba nära att dödas av en elefant. Hans familj och samhälle trodde att han var död. Det blev en vändpunkt för honom och han beslöt sig för att sluta hjälpa tjuvjägarna. I stället började han arbeta tillsammans med WWF för att stoppa dem.

– Vårt arbete går ut på att bevaka gläntor i skogen och placera ut kamerafällor som fångar både djur och tjuvjägare som rör sig i området. Förra året märkte vi att tjuvjägare hade förstört flera av kamerorna vi placerat ut. De hade också tagit med sig minneskorten.

Elefanter fångade på bild i en kamerafälla. Foto: WWF Kamerun

Mediba förklarar att han idag arbetar med att skydda elefanterna för att risken att arten försvinner är för stor. Hans familj är stolt över det arbete han gör och hans fru säger att han idag har ett bra jobb som gör att hans barn i framtiden också kommer att känna djuren i skogen. Mediba kommer att lära sin son, Massa, om sitt arbete och berättar att sonen redan nu vill följa med honom ut i skogen.

Intervjun med Mediba Jonas utfördes av Ernest Ndjomo Zongo som arbetar som kommunikatör på WWFs kontor i Kamerun. Den har översatts och bearbetats av WWF Sverige.

För att på lång sikt kunna skydda hotade djur och naturmiljöer krävs en engagerad lokalbefolkning. För att stärka naturvårdsarbetet samarbetar WWF med organisationer som representerar och ger röst åt det lokala engagemanget. Vi arbetar tillsammans för att skapa bättre förutsättningar för lokalbefolkning att delta i och bidra till naturvårdsarbetet. Alla människor har rätt att vara informerade om och delaktiga i beslut som påverkar deras livsvillkor. Världens urfolk har dessutom särskilda rättigheter när det gäller beslut och åtgärder inom de områden som de av hävd har bebott eller brukat.

Utan ett fungerande samarbete med människor i världen över kommer vi aldrig nå våra mål för att öka skyddet för vår natur.

Senast ändrad 27/02/24