Nyheter|07 sep, 2021

Oberoende ombudsperson utsedd för WWFs globala nätverk

Sunset on the Sangha River_ CA republic_Andy IsaacsonWWFUS
pirougue at sunset on the Sangha River, Dzanga-Sangha Special Reserve, Bayanga, Central African Republic

Människorättsjuristen och internationella medlaren Gina Barbieri är utsedd till oberoende ombudsperson för WWF:s globala nätverk. Hon har tjugo års erfarenhet av att lösa miljö- och samhällskonflikter och kommer att leda arbetet i rollen som ombudsperson.

WWF välkomnar Gina Barbieri, som började arbeta som oberoende ombudsperson för WWF:s globala naturvårdsnätverk den 1 september 2021. Barbieri, som kommer från Sydafrika, har bland annat arbetat som ombudsperson för Världsbanken och andra finansiella organisationer.

–Vi kommer att fortsätta bygga en framtid där både människor och naturen mår bra och ta itu med världens alla utmaningar. Vi hoppas att den här nya rollen kommer att hjälpa oss att stärka detta arbete och leda till mer inkluderande tillvägagångssätt på alla ställen i världen där vi arbetar, säger Pavan Sukhdev, ordförande för WWF International.

Han fortsätter:

–Våra värdeord –mod integritet, respekt och samarbete –leder oss framåt och vi är glada för att Gina Barbieri blir en del av gruppen i sin roll som oberoende ombudsperson. Hon kommer att se till till att vi tar vårt ansvar gällande miljö- och samhällsskydd och mänskliga rättigheter.

WWF skapade rollen som ombudsperson redan 2019, och denna idé stöttades i en rapport av en oberoende panel 2020. Ombudspersonen är helt oberoende, både vad gäller rapportering och budget. Hen rapporterar direkt till WWF Internationals ordförande och får stöd av den internationella styrelsens underkommitté.

–Det är viktigt att en organisation som skyddar naturen, såväl människor som djur, etablerar ett starkt och oberoende system på ett rättvist och förutsägbart sätt och dessutom respekterar samhällsintressen, säger Gina Barbieri.

Senast ändrad 08/09/21