Nyheter|06 okt, 2021

Svensk skogspolitik skyddar inte skogar med höga naturvärden

Lappugglor, Sverige

Ett antal anställda inom Skogsstyrelsen har uppmärksammat myndighetens ledning om att det saknas verktyg för att säkra ett skydd av biologiskt värdefulla skogar i Sverige. Anmälan om samråd för höga naturvärden till myndigheten enligt miljöbalken 12:6 brister.

Skogsstyrelsens tillsyn är otillräcklig samtidigt som det saknas finansiella medel för att formellt skydda dessa skogar. Det leder till att naturvärden avverkas. Allt detta pekar på behovet av en översyn av svensk skogspolitik som kan leda till att den biologiska mångfalden bevaras samt internationella överenskommelser och EU- lagar efterlevs.
I vilken mån dagens politik kommer beakta behovet att stärka skyddet av dessa skogar kommer avgöras i höst när riksdagen ska fatta beslut om budget och propositioner som rör skogen.

Läs bifogat dokument från Skogsstyrelsen.

Senast ändrad 12/11/21