Nyheter|06 feb, 2024

WWF: EU-kommissionens klimatmål till 2040 räcker inte

GettyImages-1406533477 1

I sin konsekvensanalys utvärderar EU-kommissionen olika nivåer för utsläppsminskningar till 2040 i intervallet 80 till 95 procent och konstaterar att nivån 90 till 95 procent sammantaget är den mest fördelaktiga för EU. WWF beklagar att kommissionen inte på allvar utredde möjligheten att uppnå klimatneutralitet till 2040, vilket hade varit befogat med tanke på det klimatnödläge som råder.

FN:s generalsekreterare António Guterres är en av flera ledare som uppmanat utvecklade länder att uppnå klimatneutralitet till 2040.

– Vi har sett från de senaste hälso- och energisäkerhetskriserna vad regeringar kan göra när de bestämmer sig, och vi bör behandla klimatkrisen som det existentiella hot den är. För att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C måste vi uppnå klimatneutralitet senast 2050 på global nivå. Men EU behöver sikta på klimatneutralitet redan 2040, inte minst med tanke på EU:s ansvar för att klimatkrisen uppstått och på våra goda förutsättningar att lyckas med utsläppsminskningar, säger David Mjureke, klimatexpert på WWF.

För två veckor sedan skrev 11 medlemsstater, inklusive Danmark, Finland, Frankrike och Tyskland, ett brev till EU-kommissionen där de uppmanade kommissionen att föreslå ett ambitiöst 2040-mål. Den svenska regeringen ställde sig inte bakom brevet och uppmaningen.

– WWF hoppas att svenska regeringen ska stå för vad den tidigare sagt om att verka för en hög europeisk ambitionsnivå på klimatområdet. Nu måste alla EU-länder som tar klimatfrågan på allvar kräva att 2040-målet skärps jämfört med kommissionens förslag, avslutar David Mjureke.

Senast ändrad 26/02/24