Nyheter|08 maj, 2020

WWF uppmanar EU att visa ett grönt ledarskap i åtgärdspaketen efter pandemin

Solar panel photovoltaic modules

Den närmsta tiden ska viktiga beslut tas om var EUs stora finansiella flöden ska riktas för att stötta Europas ekonomi efter pandemin. Världsnaturfonden WWF uppmanar genom ett upprop EU och medlemsländernas regeringar att visa ledarskap i arbetet och leda vägen mot en hållbar och rättvis ekonomi i linje med den europeiska gröna given.

Återhämtningsplaner som är dåligt genomtänkta riskerar att förvärra de sociala ojämlikheterna, vår hälsa och miljökrisen, menar Världsnaturfonden WWF. WWF lanserar nu därför ett upprop tillsammans med miljöorganisationerna Green 10 och WeMove.eu. Uppropet kräver att EU och medlemsländernas regeringar bemöter Covid-19-krisen genom att radikalt och skyndsamt ställa om till en grön och rättvis ekonomi som är motståndskraftig  mot framtida kriser.

–  Det är viktigt att regeringarna inom EU utarbetar sin återhämtningspolitik så att den driver det nationella klimat- och miljöarbetet framåt samtidigt som den motverkar sociala orättvisor, skapar gröna jobb och förbättrar vår och planetens hälsa. Nu behövs politik som säkerställer en grön och rättvis omställning, säger Em Petersson, ansvarig samhällspolitik WWF.

Den europeiska gröna given (the European Green Deal), som fastställts av Europeiska kommissionen, bör vara vägledande för politiska beslutsfattare inför återhämtningen av Europas ekonomier. Strategin syftar till att förvandla EU till en rättvis, hållbar och välmående union med en modern, resurseffektiv och konkurrenskraftig ekonomi. Bland annat är målet att ha nettonollutsläpp av växthusgaser 2050.

I länken nedan finns rekommendationerna från WWFs europeiska nätverk till beslutsfattare, både på EU-nivå och på nationell nivå, för att säkerställa hållbara återhämtningsplaner efter Covid-19-krisen. Det finns också förslag på konkreta finansiella verktyg som bör användas på EU-nivå.

Building Resilience: WWF Recommendations for a just & sustainable recovery after Covid-19

Vill ni skriva under WWFs namninsamling till EU för att ta fram ett så grönt åtgärdspaket som möjligt?

Skriv under uppropet "Green Recovery" här

Senast ändrad 08/05/20