Företag står för betydande klimatutsläpp och har en stor möjlighet att påverka omställningen till en fossilfri värld. WWF vill därför att de vidtar kraftfulla åtgärder för att minska sina utsläpp i linje med 1,5°C-målet. WWF Sverige har bland annat utbildat företag inom så kallade Science Based Targets och hjälpt dem att sätta sådana mål.
Nya deltagare
I november 2020 hade 52 svenska företag, varav 21 nya för året, åtagit sig att sätta vetenskapliga mål. Bland dessa finner vi IKEA, H&M, SSAB, Scania, Volvo cars, Volvo group, COOP och Assa Abloy.
WWF vill uppnå att näringslivet accepterar en standard där klimatmålen sätts i linje med vetenskapen och att företagen ställer om för att bidra till ett hållbart och uthålligt samhälle globalt. Det kan ske genom utökat samarbete i värdekedjan samt att främja klimatinnovationer och cirkulära materialflöden*.
*cirkulära materialflöden innebär att material och restprodukter återanvänds. Genom att återbruka och återvinna material kan vi minska vårt klimatavtryck från inköp, hantering och avyttring av material. Det som i dag kallas avfall måste istället ses som nya råvaror.