Gå till huvudinnehållet
WWF och H&M uppmanar mode- och textilbranschen till hållbar vattenförvaltning
Företagssamarbeten, Hav & sötvatten |

Företagssamarbeten – ett vinnande koncept

Ett av WWFs fokusområden för samarbete med företag är vatten och att få fler att arbeta med hållbar vattenförvaltning, enligt konceptet Water Stewardship.

Under 2020 har tre nya samarbeten inom detta område påbörjats som drivs av WWF Sverige – Gina Tricot, Electrolux och AstraZeneca. Dessa företag har nu inlett arbetet med att analysera sina största vattenrisker, att uppdatera mål och strategier utifrån Water Stewardship-modellen och att arbeta aktivt tillsammans med andra intressenter i de geografiska områden där riskerna är som störst.

WWF har utvecklat denna best practice-modell för hållbar vattenförvaltning, som fokuserar på fem områden; öka kännedomen, mäta påverkan, vidta åtgärder, samverka med andra och påverka politiska beslutsfattare. WWF rekommenderar alla företag med vattenrisker i sin värdekedja att arbeta enligt modellen. Företag som adresserar alla dessa områden i sin verksamhet och leverantörskedja kan i dag ses som ledande inom hållbar vattenanvändning.

 

höst skog Guy Edwardes naturepl.com WW2176585_beskuren

Ditt företag kan göra skillnad – ge en företagsgåva

Många av jordens arter och viktiga naturområden försvinner i allt snabbare takt. Som världens största naturvårdsorganisation spelar vi en avgörande roll i arbetet med att vända den negativa trenden för vår biologiska mångfald. Ge en företagsgåva som stödjer vårt arbete där insatserna behövs som mest!

Senast ändrad 27/01/25

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se