Goda resultat|2022

Glädjande babyboom hos fjällrävarna i Norrbotten

Det har gått bra för fjällrävarna (Vulpes lagopus) under 2023. Nu finns totalt sex halsbandsförsedda rävar som ger information om artens rörelser.
Fjällrävsungar med förälder som leker ovanpå lya i Jämtland.

I mer än 20 år har WWF kämpat för att få tillbaka fjällrävarna i Sveriges södra fjällkedja och nu ser vi äntligen att arbetet ger resultat. Sommaren 2022 inventerades området och vi hittade närmare 30 aktiva fjällrävslyor runt Helagsfjällen – och det föddes uppskattningsvis 164 rävkullar (en ökning från 118 för 2021) i Sverige, Norge och Finland. Det är en otroligt glädjande utveckling!

Foderautomater med viltkameror servades och nya placerades ut vilket gör att vi kan se vilka fjällrävar som stannar kvar, och kanske till och med lockar dit en partner.

De närmaste åren kommer WWF ge fjällrävarna en ny chans att etablera sig ordentligt i den nordligaste delen av Sverige – från området runt Kebnekaise, Sitasjaure och från Tavvavuoma i söder upp till Treriksröset i norr. Fjällrävsprojektet i den norra fjällkedjan är planerat att pågå under minst fem år med stöd från dig som WWF-supporter.

Senast ändrad 09/02/23