Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2017

Historisk stabilitet i sikte för svensk klimatpolitik med nytt lagförslag

Perito Moreno Glacier, Patagonia, Argentina
Perito Moreno Glacier Los Glaciares National Park, Santa Cruz Province, Patagonia, Argentina. UNESCO World Heritage Site

I juni röstade riksdagen igenom en klimatlag med nya klimatmål som tillsammans med ett oberoende klimatråd kan skapa stabilitet i det svenska klimatarbetet. I och med det visade Sverige omvärlden att vi tar den globala omställningen på största allvar, oavsett kortsiktiga politiska skiftningar.

Det övergripande målet är att minska växthusgasutsläppen till noll år 2045. Transportsektorn ska ha minskat utsläppen med 70 procent redan till 2030. Förslagen följer det förslag som miljömålsberedningen tidigare lämnat till regeringen och som stöds av sju  riksdagspartier. Lagen är tänkt att träda i kraft 1 januari 2018.

Genom att bli bäst i världen på innovation, teknikexport, klimatfinansiering och klimatsamarbeten kan Sverige bidra till utsläppsminskningar som är många gånger större än de vi gör i Sverige.

Dela gärna:

Senast ändrad 12/01/19

Besök Frågor och svar om du har några frågor.