Goda resultat|2019

Goda resultat i vattensamarbetet mellan H&M och WWF

h&m-vatten-2-företagssamarbeten

H&M och WWF har samarbetat kring vattenfrågor sedan 2011. Syftet är att öka medvetenheten och förbättra ansvarsfull vattenanvändning i H&M-gruppens värdekedja, men också att lyfta frågan i hela modeindustrin. 2019 var ett viktigt år för partnerskapet då engagemanget i vattenfrågorna på global nivå skalades upp.

Några av årets resultat:
  • H&Ms VD Karl Johan Persson undertecknade WWFs globala åtagande Call4Nature.
  • Under Världsvattenveckan 2019 deltog WWF &H&M med en monter tillsammans med Tommy Hilfiger, Target, Levi’s och HSBC. Syftet var att engagera industrin genom att visa goda exempel på vattenförvaltning och samverkan på lokal nivå.  Nu har även Tschibo adderats till gruppen. Deltagarna har förbundit sig till WWFs textila trepunktsprogram för bättre praxis i textilindustrin (Analysera, Mäta och rapportera, Delta i kollektiv samverkan lokalt)
  • Bred kommunikation om partnerskapet och vattenarbetet (bland annat i H&M-gruppens hållbarhetsrapport och i deras nya vattenstrategi) som förväntas inspirera branschen till egna initiativ

”Our global partnership with H&M has led the way by improving H&M Group’s water management and encouraging other companies, NGOs and policymakers to collectively engage on water issues on a global level.”

Stuart Orr, Leader Freshwater Practice, WWF International

Senast ändrad 08/04/20