Goda resultat|2022

Lyckad drönarinventering av orangutanger

orangutang

Läget för orangutangerna på Borneo blir allt mer akut. Skogsområden förstörs, huggs ned och görs om till exempelvis oljepalmsplantager där både mat och möjliga boplatser saknas.

En stor ljusglimt är WWFs framgångsrika arbete med att utveckla och förfina inventeringar med hjälp av drönare. Genom dessa drönarinventeringar har WWF lyckats kartlägga orangutanger i annars helt otillgängliga områden. Drönaren flyger över stora områden och fotograferar skogen. Bilderna visar hur många färska respektive övergivna bon det finns i ett område. På så sätt kan vi räkna ut hur många orangutanger som lever i skogarna och vi lyckades under 2022 identifiera 63 orangutanger i en del av Katinganområdet som tidigare varit nästan ogenomträngligt.

Arbetet finansieras sedan flera år av WWF Sverige och vi arbetar kontinuerligt med att bevara orangutangernas skogar, ett arbete som tar lång tid och baseras på ett brett samarbete med många olika insatser från myndigheter, företag och lokalbefolkning.

Senast ändrad 07/02/23