Goda resultat|2022

Nya lekområden för fiskar

Omlöp2

Efter att en dammlucka vid det gamla sågkraftverket medfört att Hargsån varit stängd i 350 år kan nu åter gäddor och abborrar simma upp och vidare i Hargsån. Fiskomlöpet i form av en meandrande fors bredvid kraftverksdammen, döpt till Nerhammarforsen, ligger vid Hargs bruk i Östhammars kommun i norra Uppland och initiativet till att bygga ett så kallat omlöp togs av Upplandsstiftelsen och Sportfiskarna. Finansiärer är Världsnaturfonden WWF med stöd från Svenska Postkodlotteriet och bidrag från Länsstyrelsen. Markägarna på Hargs bruk har varit behjälpliga under hela arbetet.

Nya lekområden för fiskar är inte bara viktigt för Östersjön utan även för skräntärnan då de söker föda i stora områden längs Upplandskusten. Omlöpet invigdes i april 2022 och bidrar till att återställa balansen i ekosystemet och ett ökat rekreationsvärde vid den kulturmärkta bruksmiljön.

Senast ändrad 23/02/23