Goda resultat|2020

Ryskt havsområde blir fredat från bottentrålning

Torsk

WWF Sverige har berett väg för att de fyra största fiskeriföretagen* i Ryssland har tecknat ett avtal för att bevara bottenkänsliga biotoper i Barents hav. Över 90 procent av rysk torsk och kolja fiskas normal med bottentrål, men det är en destruktiv fiskemetod som skadar havsbottnen och förstör känsliga ekosystem.

Problemet har varit känt de senaste åren. WWF Sverige har finansierat en kartläggning av miljön, vilket har lett till att WWF Ryssland tillsammans med fiskare nu har identifierat områden med bland annat svampdjur, kallvattenkoraller och sjöpennor, som ska undvikas om man fiskar med bottentrål. Fiskarna kommer frivilligt att undvika en total yta på drygt 36 000 km2 (motsvarar fyra Vänern).

“Det här avtalet innebär en konsensus som var svår att nå. Vi har försökt tänka vad som är bra för miljön och för fiskare, så att vi kan bevara känsliga bioresurser och friska ekosystem för nästa generation. Fiskarna har tagit ansvarstagande beslut med rigorösa krav som de ska följa,” – Alexey Golenkevich, fiskeexpert på WWF Ryssland.

*Aktörerna är: The Fishing Industry Union of the North (FIUN), Norebo Group, JVC “Arkhangelsk Trawl Fleet” and F.E.S.T. Group Vill du veta mer om det? Läs här på engelska: https://wwf.ru/en/resources/news/barents/morskie-lesa-barentseva-morya-zashchityat-rossiyskie-rybaki-/

Bli Marinfadder

Senast ändrad 04/01/22