Goda resultat|2020

Seger för EUs vattendirektiv

Rinnande vatten har alltid varit av betydelse för människor. Inte nog med att vi till största delen består av vatten och en gång utvecklades ur vatten. Under hela vår samhällsutveckling från de första människornas ankomst till Sverige och till idag har rinnande vatten varit centralt och viktigt.
Påtryckningar räddade EUs vatten

Under 2019 gjordes en stor och uppmärksammad namninsamling för att förmå EU-kommissionen att behålla EUs vattendirektiv intakt. Den stöddes av hela 375 000 européer. WWF Sverige var aktiva i att få stöd för namninsamlingen. Dessutom skedde intensiva påtryckningar via WWFs europeiska policykontor. Segern kom 2020 då EU-kommissionen definitivt beslutade att Vattendirektivet inte skulle öppnas upp för revidering.

EUs vattendirektiv har tagits fram för att skapa en likadan förvaltning av medlemsländernas vatten. Syftet är att vi ska ta hand om våra vattenresurser så att kommande generationer ska få tillgång till vatten av bra kvalitet i tillräcklig mängd samt att bevara den biologiska mångfalden i våra sötvattenekosystem.

Senast ändrad 10/02/21