Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|04 nov, 2013|Pressmaterial

Climate Solver 2013: Ultralätt elbil och smart teknik för solpaneler och geoenergi prisas

Idag delar Världsnaturfonden WWF ut utmärkelsen Climate Solver för innovationer som radikalt kan minska utsläppen av växthusgaser. Årets klimatentreprenörer har tagit fram ett ultralätt trehjuligt elfordon, en omvandlare för solpaneler – och en tjänst för sol- och geoenergi.

– Det är spännande lösningar som kan få stor betydelse när de sprids på marknaden. Om vi ska undvika katastrofala klimatförändringar måste vi snabbt kraftfullt öka investeringarna i ren och förnybar energi, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige. Ett av bidragen till Climate Solver-listan är Zbee ett ultralätt och krocksäkert elfordon utvecklat av företaget Clean Motion AB från Lerum. Den smarta trehjulingen är klassad som en EU-moped, har plats för tre personer och cirka 10 kg bagage. Det andra bidraget som lyfts fram är en omvandlare för solcellspaneler som ger ökad elproduktion. Tekniken som är utvecklad av Optistring Technologies AB omvandlar likström från solcellspanelerna till växelström. Genom en intelligent programvara kan solcellspanelerna utnyttjas effektivare och bli ett bättre miljömässigt och ekonomiskt alternativ. Den tredje klimatlösningen är en tjänst från Eneo Solutions AB som levererar solel och geoenergi. Företaget står för investering, installation och underhåll av solpaneler och geoenergi (bergvärme-, sjövärme- och jordvärmeanläggningar) lokalt hos användaren. Kunden betalar bara för den energi som används. Samtliga tre klimatinnovationer är viktiga bidrag i omställningen mot ett energisystem baserat på 100 procent hållbar och förnybar energi. För att åstadkomma det krävs ökade investeringar från alla finanssektorns aktörer. Fakta: Utmärkelsen Climate Solver har delats ut av WWF sedan 2008 – i år för sjätte gången. De klimatinnovationer som uppmärksammas har potential att kraftigt minska energiförbrukning och koldioxidutsläpp – eller bidra till ökad tillgång på förnybar energi i utvecklingsländer. Beräkningarna baseras på verifierad prestanda, nyckeltal för olika energislags klimatpåverkan och offentlig statistik om utvecklingen för världens marknader. Climate Solver har lanserats av WWF också i länder som Kina, Indien och Sydafrika. 2013 års klimatinnovationer som får utmärkelsen  WWF Climate Solver Zbee ultralätt trehjuligt elfordon för citytrafik/energieffektiva transporter. Räckvidden är 50 km och elförbrukningen 0,4 kWh/mil. Tillverkas av Clean Motion AB (Lerum), www.cleanmotion.se Omvandlare för ökad elproduktion från solcellspaneler, utvecklad av Optistring Technologies AB (Stockholm), www.optistring.com Funktionsförsäljning av solel och geoenergi i (Stockholm), Eneo Solutions AB www.eneosolutions.se Pressbilder: http://www.wwf.se/climatesolver-2013-vinnare För frågor: Magnus Emfel, rådgivare grön ekonomi och innovationer, WWF Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77 Climate Solver-entreprenörer: Anders Lindgren, vd Optistring Technologies AB, 070-461 20 04, anders@optistring.com Göran Folkesson, vd Clean Motion AB, 073-532 02 73, goran@cleanmotion.se Harald Överholm, grundare Eneo Solutions AB, 070-419 86 91, harald@eneosolutions.se

Dela gärna:

Senast ändrad 19/03/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.