Pressmeddelande|30 sep, 2022|Pressmaterial

En artist, en kreatör och en skogsstiftelse nomineras till Årets miljöhjälte

Artisten Sofia Jannok, kreatören Isabelle McAllister och skogsstiftelsen Naturarvet har nominerats till WWFs utmärkelse Årets Miljöhjälte. Vinnaren får en prissumma på 100 000 kronor, vilket är nytt för i år. Årets miljöhjälte tar emot priset av Kronprinsessan Victoria på WWFs höstmöte den 20 oktober i Stockholm.

Årets miljöhjälte 2022 – collage på nominerade.PNG
Collage på de tre nominerade till Årets miljöhjälte: Från vänster syns Isabelle McAllister, kreatör och influencer, Sofia Jannok, artist samt stiftelsen Naturarvet (logga).

–Årets Miljöhjälte vill lyfta fram människor som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att agera mer hållbart. Många av pristagarna har blivit viktiga förebilder i arbetet med att bekämpa klimatförändringar och bevara biologisk mångfald. De behövs mer än någonsin som blåslampa på makthavarna, säger Gustaf Lind, generalsekreterare för WWF.

Tidigare år har flera miljöhjältar fått pris i olika kategorier men i år blir det endast en pristagare.

Tre nominerade till Årets miljöhjälte

”Sofia Jannok (Arvidsjaur) är artisten som driver på för förändring och envist arbetar för samernas urfolksrättigheter. Hon är i grunden sångare men använder sin plattform till att påverka i frågor som rör klimat, miljö och samers rättigheter, inte minst att skydda skog i renbetesområden”, lyder motiveringen.

–Känner mig ärad att få en sådan mäktig nominering, tack! Kampen för naturen är vår viktigaste och har alltid legat närmast mitt hårt bankande urfolkshjärta. Om jag skulle få priset är det för alla de generationer före mig i Sápmi som outtröttligt sett till att min generation har några skogar, fjäll och vatten kvar att kämpa för. Nu är det vår tur, eller snarare plikt, att göra detsamma för våra barn, som om det gällde livet. För det är det det gör, säger Sofia Jannok.

”Isabelle McAllister (Stockholm) är kreatör och en stor design-och secondhandinspiratör för unga kvinnor, familjer och barn när det gäller inredning och återbruk. Hon visar att det på ett enkelt och roligt sätt går att förnya sitt hem utan att tära på planetens resurser”, står det i juryns motivering.

–Jag är så oerhört glad för denna nominering, tusen tack. Det är en morot för oss alla att fortsätta kämpa för miljö- och klimatfrågor i en tid när politiker och företag sviker och inte ställer om i den takt som behövs. Om jag vinner tänker jag skänka pengarna till projekt med volontärer som outtröttligt jobbar och förhoppningsvis kan göra ännu större skillnad. Tillsammans kan vi skapa hopp och utföra stordåd, säger Isabelle McAllister

”Stiftelsen Naturarvet (Sparreholm, Sörmland) har genom insamlingar köpt upp flera gammelskogar som nu är skyddade för all framtid. Arbetet bidrar till att bevara den biologiska mångfalden, skydda områdets rödlistade arter och främja friluftsliv, turism och forskning. Att bevara gammelskog ger också en positiv effekt för klimatet”, lyder motiveringen.

–Vi är ödmjukt tacksamma för att Naturarvet nominerats till Årets Miljöhjälte. Vi jobbar oförtröttligt för att förvärvad gammelskog kan fortsätta att vara planetens bästa landbaserade kolsänka och ett tryggt hem för hotade arter i all framtid. Det är våra givare - tusentals enskilda personer, företag, andra organisationer och myndigheter - som gör vårt arbete möjligt. Den här nomineringen kommer att värma deras redan goda hjärtan - tillsammans bevarar vi det sköra livet på jorden, säger Lo Jarl, verksamhetsledare vid Naturarvet.

FAKTA: Utmärkelsen Årets miljöhjälte delades för första gången ut 2010.

Syftet är att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra. Under åren har många av pristagarna blivit viktiga förebilder i arbetet för naturen och att minska vår påverkan på planeten. Antalet miljöhjältar har varierat mellan åren - 2022 blir det endast en pristagare.

Några av de tidigare pristagarna är Christer Borg, Älvräddarna (2010), Mats Karström, Steget före (2015), Clara Lidström, Underbara Claras värld (2013), Gunhild Stordalen, EAT Forum (2014), Pella Thiel, ekolog, Magnus Carlsson, artist och Greta Thunberg, aktivist (2019) samt Johan Rockström, miljöprofessor (2021).

Kriterier: Den som nomineras ska under året ha visat mod att gå mot strömmen, gjort något nyskapande som kan göra stor skillnad för miljön samt varit ett föredöme och inspirerat andra. Insatsen ska ha huvudsakligen skett utanför arbetet, på frivillig basis.

För frågor, kontakta:

Cecilia Stenström, projektledare WWF, 0706-693 910, cecilia.stenstrom@wwf.se