Pressmeddelande|03 mar, 2023|Pressmaterial

Företag ändrar sina loggor för att uppmärksamma en värld utan natur

På världsnaturdagen den 3 mars uppmanar WWF och Naturskyddsföreningen för andra året i rad företag och organisationer att ta bort naturkopplingar i deras varumärken. Syftet är att få upp frågan om den dramatiska förlusten av biologisk mångfald på dagordningen och riskerna det innebär.

World Without Nature
Några som väljer att ta bort natursymboler från sin logga är flera engelska fotbollslag.

Årets #WorldWithoutNature kommer nära efter det historiska globala avtalet för naturen i Montreal i december, där världens ledare enades om att stoppa och vända förlusterna av natur till år 2030.

– Naturen är en förutsättning för våra liv och vår ekonomi. Allt fler företag uppmärksammar nu riskerna med förlust av biologisk mångfald och ser möjligheterna till omställning. Med #WorldWithoutNature tar vi för en dag bort symboler från naturen och inser vikten av biologisk mångfald. Att ta bort naturens symboler i vår vardag visar tydligt hur tom vår värld riskerar bli när naturen försvinner, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF.

I dag hotas ungefär en miljon arter av djur och växter av utrotning. WWFs senaste Living Planet Report 2022 visar att populationen av vilda ryggradsdjur i genomsnitt minskat med 69 procent sedan 1970.

I en ny studie från WWF och Bain & Company uppger drygt fyrtio av Sveriges största bolag att förlusten av biologisk mångfald i någon grad hotar deras verksamhet.

De företag och organisationer som vill delta den 3 mars tar bort alla naturkopplingar i form av bilder, ord och färger ur sina varumärkesnamn och, eller, använder hashtaggen #WorldWithoutNature i inlägg som lyfter ämnet. I Sverige deltar bland annat Svenskt Sigill, Apotea, Triggerfish, The New Division, Petite Banana, Naturskyddsföreningen, Birdlife, Natursidan, Nudgd, Medveten konsumtion, Havets hus och Raceforthebaltic.

Internationellt medverkar dessutom hundratals företag som Jysk, Duolingo, Old Mout Cider, Gorilla Glue, Task Rabbit, Gymshark, Brewdog och ett antal kända fotbollslag som Wolverhampton Wanderers F.C (Wolves) och Aston Villa.

Fakta:

En miljon arter av djur och växter hotas av utrotning. Fler än tre av fyra av de vanligaste matgrödorna är beroende av pollinering av insekter och andra djur – men vi förlorar många av dessa viktiga arter i snabb takt. Redan i dag är drygt 90 procent av de globala fiskbestånden överfiskade eller fiskade till sin gräns. Hela 75 procent av all mark på jorden har påverkats och förändrats på betydande sätt av människan.

Om #WorldWithoutNature

Med #WorldWithoutNature vill WWF få stöd av företag, organisationer och allmänhet för att sätta tryck på regeringars beslut om framtiden för biologisk mångfald. Svenska varumärken som uppmärksammar #WorldWithoutNature 2023 är bland annat: Världsnaturfonden WWF,Natursidan, Svenskt Sigill, Birdlife, Apotea, Naturskyddsföreningen, Havets Hus, Petit Banana, Triggerfish, Nudgd, Medveten Konsumtion och RacefortheBaltic.

Senast ändrad 03/03/23