Antalet svenska turister som uppger att de köpt med sig souvenirer från hotade djur på semesterresan ökar, enligt en färsk undersökning från Världsnaturfonden WWF. År 2014 uppgav 26 procent att de köpt med sig souvenirer av delar från hotade vilda djur, 2015 har det ökat till 33 procent.
Fler siffror i undersökningen visar på en ökande trend: 4,8 procent uppger att de har köpt med sig souvenirer av elfenben, tigerdelar eller noshörningshorn (att jämföra med 3,5 procent 2014 och 2,8 procent 2013) från en semesterresa.
– Den svenska marknaden speglar att tjuvjakten på bland annat elefant, tiger och noshörning har ökat dramatiskt under de senaste åren. Svenska turister måste ta sitt ansvar och inte köpa souvenirer från hotade vilda djur, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Den illegala handeln med hotade arter omsätter idag ofantliga summor och kriminella nätverk tjänar stora pengar till liten risk. Varje kvart dödas en elefant för sina betar, var sjätte timme dödas en noshörning för sitt horn och varje vecka dödas två tigrar.
Undersökningen visar vidare att 33 procent uppger att de har sett elfenben till salu på semesterresan. 12 procent skulle tycka det var kul att testa att äta på en bush-meat-restaurant. 7 procent kan tänka sig att smaka tigerkött eller tigervin, 6 procent kan tänka sig att smaka elefantkött och 4 procent kan tänka sig att smaka en produkt av noshörningshorn. 10 procent kan tänka sig att köpa med sig souvenirer av elfenben, tigerdelar eller noshörningshorn (7 procent 2014) från en semesterresa. Undersökningen visar också att över en fjärdedel vill ha skärpta straff för smuggling av souvenirer från hotade arter.
– Jag arbetar på plats i Afrika i höst och ser tydligt hur tjuvjakten decimerar elefantpopulationerna. Därför är det tragiskt att veta att svenska turister på semester köper elfenbensprodukter och medverkar till att elefanternas överlevnad är hotad. Om den illegala tjuvjakten på elefanter, noshörningar och tigrar fortsätter, är de snart helt borta från stora områden, säger Allan Carlsson, Afrikaexpert på Världsnaturfonden WWF.
År 2014 uppgav 26 procent enligt undersökningen att de hade köpt souvenirer av delar från vilda djur – år 2015 har det ökat till 33 procent. Det handlar bland annat om fläckiga kattskinn, tigerskinn, produkter av noshörningshorn, elfenben, torkade sjöhästar, produkter av havssköldpaddor och uppstoppade alligatorer, rovfåglar, ugglor eller papegojor. För dessa souvenirer krävs oftast CITES-tillstånd och smuggling av en olaglig souvenir som beslagtas kan ge böter eller i grova fall fängelse.
– Det är oroväckande att svenska turisters handel med skyddade arter ökar. Att svenskar är med och bidrar till ökad handel med hotade vilda djur är oacceptabelt. Jag vill uppmana alla att avstå helt från att köpa souvenirer av vilda djur, säger Mats Forslund, expert på handel med hotade arter på WWF.
För mer information, kontakta
Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, 0705-654 515
Mats Forslund, expert handel med hotade arter, Världsnaturfonden WWF, 070-399 81 63, mats.forslund@wwf.se
Anna Almberg, presskontakt Världsnaturfonden WWF, 0709-816782, anna.almberg@wwf.se
Om WWFs kampanj Stoppa tjuvjakten
För fjärde året i rad driver Världsnaturfonden WWF kampanjen Stoppa tjuvjakten för att få världens regeringar att agera kraftfullt. WWF ger stöd till projekt för att bevara elefanter, noshörningar och tigrar, ger ekonomiskt stöd till parkvakter och anti-tjuvjaktspatruller och arbetar med lobbying och utbildning för att minska efterfrågan på hotade djurarter i konsumtionsländerna.
Fakta om undersökningen
Syftet med undersökningen är att få en bild av hur svenska turister agerar samt deras opinion kring hotade djurarter. Undersökningen genomfördes i Cints online-paneler under november 2015 på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Enkäten består av slutna frågor och är riksrepresentativ med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. 1000 personer i åldrarna 18-74 år, som rest till Afrika, Kina, Malaysia, Thailand eller Vietnam de senaste fem åren, har intervjuats. Av dem har 274 personer varit i Afrika, 458 i Thailand, 160 i Kina, 68 i Malaysia och 40 i Vietnam.
Råd till turister
WWFs konsumentråd finns i foldern ”Semesterhälsningar från WWF – Köp inte våra liv” som kan laddas ner här.
WWF är en av världens största och mest respekterade naturvårdsorganisationer med över 5 miljoner supportrar och ett globalt nätverk i över 100 länder. WWF s uppdrag är att stoppa förstörelsen av jordens naturliga miljö och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att bevara världens biologiska mångfald, använda förnybara naturresurser på ett hållbart sätt och arbeta för att minska föroreningar och ohållbar konsumtion. www.wwf.se