Pressmeddelande|24 sep, 2013|Pressmaterial

PRESSINBJUDAN 25/9: Vad gör vi när Arktis smälter bort och valrossarna blir hemlösa?

PRESSTRÄFF   Tid:        Onsdag 25 september kl 13:00 Plats:     Hilton Slussen, Guldgränd 8, Stockholm VÄLKOMMEN!

Arktis är ett av de områden som just nu drabbas hårdast av klimat-förändringarna. Bristen på havsis tvingar tusentals valrossar i Alaska upp på land, panik uppstår när trängseln blir för stor och ungarna trampas ihjäl.  När havsisen smälter bort öppnar länderna för olje- och gasexploatering som ökar utsläppen av växthusgaser ännu mer. Också havsförsurningen som nu tar fart kan få oanade konsekvenser för hela ekosystemet.

Deltar på presskonferensen gör bl a: Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige, Stephan Singer, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram och Tom Arnbom, docent och Arktisexpert på WWF i Sverige.

Tom Arnbom, biolog och Arktisexpert som nyligen är hemkommen från Laptevhavet i ryska Arktis, har sett kontinenten förändras under 30 års tid och ger sin högst personliga bild av läget.

WWFs energi- och klimatexperter berättar också hur energisystemen ska kunna ställas om för att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser. Det går att klara med dagens teknik till 2050 – men investeringar och politisk vilja krävs. Också våra pensionspengar måste investeras i fondbolag som satsar på förnybar energi i stället för fossil.

OBS! Film och bilder kommer att finnas för nedladdning.

För frågor och anmälan, kontakta:
Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77
marie.vonzeipel@wwf.se

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24