Pressmeddelande|14 maj, 2013|Pressmaterial

Ris och ros till regeringen för arbetet inom Arktiska rådet

På onsdag lämnar Sverige över ordförandeskapet inom Arktiska rådet till Kanada vid ett möte i Kiruna. Inför ordförandeskapet hade Sverige stora ambitioner inom flera områden. Flera har varit lyckade medan andra inte har nått lika långt.

– Klimatförändringen är det största hotet i Arktis och där har Arktiska rådet inte kommit speciellt långt. Det har funnits förslag om att minska sotutläppen och andra ämnen som påverkar klimatutsläppen, men de verkar ha stoppats. Regleringen av olje- och gasexploatering i de känsliga polarområdena lyser också med sin frånvaro, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Sverige har lyckats med att ett nytt permanent sekretariat nu är på plats i Tromsö, att arbetet med industrins sociala ansvar har kommit igång på allvar - och ett nytt bindande avtal, visserligen svagt, kommer skrivas under på onsdag om hur oljespill ska hanteras mellan de olika länderna.

Under mötet kommer flera rapporter att läggas fram som visar hur allvarlig situationen är med ett Arktis under stor förändring. Det som forskarna förutspådde skulle hända i framtiden, har redan skett.

– Det Arktis vi ser idag kommer försvinna men vi kommer få ett nytt Arktis med nya förutsättningar och med både vinnare och förlorare. Späckhuggaren får nu tillträde till isfria områden med miljontals sälar som tidigare skyddats av havsisen. Samtidigt minskar isbjörnens jaktområden kraftigt – vilket innebär ett skifte för arten som blir framtidens arktiska toppredator, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF som deltar vid mötet i Kiruna.

När Kanada nu tar över ordförandeskapet i Arktiska rådet hoppas WWF att Kanada ska visa samma öppenhet och lyhördhet i förhållande till miljö- och ursprungsbefolkningarnas organisationer som det svenska utrikesdepartmentet har gjort under det svenska ordförandeskapet.

– Idag tisdag diskuterar personal från WWF Arktisfrågor med Lisa Murkowski, republikansk senator från Alaska. Många av de förvaltningsfrågor som vi hanterar inom Östersjön kan mycket väl överföras till Alaska – som klimatförändringar, fiske- och sjöfartsfrågor och integrerad havsförvaltning – där de sammanlagda påverkaseffekterna från de olika sektorerna är ett stort hot, avslutar Tom Arnbom.

För frågor:
Peter Westman, naturvårdschef WWF, 076-837 80 59
Tom Arnbom, Arktisexpert WWF, 070-554 40 66
Katarina Herou, tf pressekreterare WWF, 0702 825 125

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24