Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|22 maj, 2013|Pressmaterial

Skydda mer natur! WWF lanserar Svenska pärlor på Nationalparkernas dag 24 maj

Pressmöte: Tid: Fredag 24 maj kl 11:50 Plats: Naturens hus (Kungliga Djurgårdsförvaltningen) bredvid Stora Skuggans Wärdshus, Nationalstadsparken på norra Djurgården, Stockholm.

I samband med Världsnaturfonden WWFs årsmöte – på Nationalparkernas dag 24 maj - presenterar naturfotograf Mattias Klum och WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén i närvaro av kung Carl XVI Gustaf, ordförande i WWFs förtroenderåd, WWFs rikstäckande sommarkampanj ”Svenska Pärlor”.

Nationalparkernas firas den 24 maj i hela Europa – till minne av att Sveriges riksdag den dagen år 1909 beslöt att bilda de första nationalparkerna i Europa. Det är alltså mer än 100 år sedan Sverige blev först i Europa att få en naturskyddslagstiftning. Tvärtemot vad de flesta tror hör Sverige idag till de sämsta länderna i Europa på naturskydd.

En färsk opinionsundersökning som WWF låtit göra visar att det finns ett massivt stöd för skydd av natur och biologisk mångfald. Sveriges invånare vill att politikerna avsätter mer resurser för att skydda naturen. Men för det behövs nya tag – och nu ska alla i hela landet få chansen att säga sitt.

Medverkar vid pressmötet gör Mattias Klum och Håkan Wirtén.

Fototillfälle med kung Carl XVI Gustaf efter pressmötet.

Se bifogad färdbeskrivning.

OBS! Obligatorisk anmälan.

För frågor och anmälan:
Katarina Herou, press, WWF, 08-546 57 507, 0702-825 125,
katarina.herou@wwf.se

Dela gärna:

Senast ändrad 08/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.