Pressmeddelande|22 mar, 2013|Pressmaterial

Världen släcker för en ljusare framtid

Från Kaknästornet till Sydneys Operahus, Turning Torso till Taffelberget, Kungsportsavenyn i Göteborg till Empire State Building i New York – och Stockholms slott till Buckingham Palace. En lång rad av världens mest välkända landmärken deltar tillsammans med en miljard människor i WWF Earth Hour 2013.

På lördag den 23 mars klockan 20.30 – 21.30 släcker världen ljuset för en ljusare framtid – tidzon efter tidzon – under WWF Earth Hour 2013. Fler än 150 länder deltar och Palestina, Tunisien, Galapagos, Surinam, Franska Guayana, St Helena och Rwanda deltar för första gången. Earth Hour är en manifestation som uppmanar världens ledare att agera i klimatfrågan. Och mer än så – i samband med Earth Hour väljer också många att agera mer klimatsmart.

– Klimatförändringarna är utan tvekan det största hotet som vår värld står inför med enorma konsekvenser för kommande generationer. Men det finns konkreta åtgärder att ta till för att skapa en bättre framtid. Det är fullt tekniskt och ekonomiskt möjligt att redan nu ta beslut om hundra procent förnybar elproduktion till 2030 – och hundra procent förnybar energi till 2050, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Inför Earth Hour har WWF har gjort en undersökning som visar att 80 procent av Sveriges ungdomar oroar sig för hur klimatförändringarna kommer att påverka deras framtid. Var fjärde får ont i magen eller känner sig olycklig när de tänker på klimatförändringarna och över hälften tänker på klimatförändringarna någon gång i veckan eller oftare.

– Det är nu vi måste agera för att kommande generationer ska få en ljusare framtid. WWF Earth Hour handlar om att uppmana världens ledare att agera och dessutom visar våra undersökningar att många väljer att leva mer klimatsmart. På så sätt fyller världens största klimatmanifestation en viktig funktion i den gröna samhällsutveckling som vi alla är en del av, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

I Sverige släcks ikonbyggnader som Stockholms stadshus, Kulturhuset, Globen, Kaknästornet, Kungliga Slottet, Dramaten och Operan. I Göteborg kommer Poseidon, Stadsteatern, Gustav Adolfs torg och Kungsportsavenyn att släckas. Malmö släcker Turning Torso och Malmö Opera. Över 210 kommuner deltar med bland annat akustiska konserter, eldshower, klädbytardagar, fackeltåg genom nedsläckta städer, vegetarisk mat i skolorna, träd för klimatlöften på torget. Stort fokus ligger även på seminarier och workshops kring klimatfrågan och många kommuner, företag och organisationer genomför hela klimatveckor.

Bland de ikonbyggnader ute i världen som släcker för första gången under Earth Hour återfinns Den lilla sjöjungfrun i Köpenhamn och Davidstatyn i Florens. Exempel på övriga landmärken som släcks är Operahuset i Sydney, Singapores Marina Bay Sands, Tokyo Tower, Taipei 101, Fågelnästet i Peking, Porten till Indien, världens högsta byggnad Burj Khalifa, fästningen Erbil i Kurdistan, Taffelberget, Bosporenbron, Davidstatyn, Eiffeltornet, Brandenburger Tor, Big Ben, Buckingham Palace, Empire State Building och Niagarafallen.

I exempelvis Ryssland släcks omkring 100 ikonbyggnader i 50 städer. Där har tidigare WWF Earth Hours ”I Will If You Will-kampanj” använts på ett positivt sätt. 2012 samlades 120 000 namnunderskrifter in för en lag om att skydda havet från oljeföroreningar – vilket blev avgörande för införandet av lagen. I år satsar WWF i Ryssland på att samla in mer än 100 000 underskrifter för att begära tillägg i den nuvarande skogslagstiftningen. Lyckas det införs ett förbud av industriell skogsavverkning på områden motsvarande Frankrikes dubbla yta – nästan 18 procent av landets skogar.

I Uganda skapades 2012 den första WWF Earth Hour-skogen som ett viktigt första steg i kampen mot de 6 000 hektar skog som skövlas i landet varje månad. WWF Uganda satte som mål att fylla 2 700 hektar med minst 500 000 inhemska trädarter – allt som en del av WWF Earth Hours ”I Will If You Will-kampanj”.

Fakta:

Earth Hour 2013 äger rum lördag 23 mars klockan 20.30- 21.30.

Läs mer om WWF Earth Hour i Sverige: www.wwf.se/earthhour

Ladda ned WWFs undersökning som visar ungdomars syn på klimathotet (1000 respondenter 15-25 år): www.wwf.se/klimat

Läs mer om vad som händer under Earth Hour ute i världen: http://www.earthhour.org/page/around-world

Live-uppdateringar av Earth Hour 2013: http://earthhour.org/live

Den officiella Earth Hour-filmen: www.ehour.me/2013ViD

Pressbilder kan laddas ned på: http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/earth-hour/earth-hour-i-bilder/1277291-bildgalleri-och-pressbilder-frn-earth-hour

Nedladdning av filmer från det globala eventet: http://www.earthhour.org/media-centre/videos

För frågor:
Mariann Eriksson, marknadschef WWF, 070-687 33 31
Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 070-393 90 30
Katarina Herou, tf pressekreterare WWF, 0702-825 125

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24