Pressmeddelande|28 feb, 2013|Pressmaterial

WWF om Shells stoppade provborrningar i Arktis

Shell stoppar sina aktiviteter i Arktis under 2013. Anledningen är att bolaget har kantats av enorma motgångar under det senaste året vid provborrningar efter olja norr om Alaska. Trots att över 30 miljarder svenska kronor spenderas på detta projekt verkar det mesta ha gått fel.

– Det är väl känt att utmaningarna med att utvinna olja och gas i Arktis är enormt svåra tekniskt sett och att kostnaderna kan bli skyhöga. Idag finns det inte någon godkänd teknik som klarar av det. En större oljeolycka i Arktis skulle med stor säkerhet påverka många framtida generationer, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF

Shells provborrningar i Arktis 2012 stoppades av drivande havsis. Borren fungerade inte, pråmen som skulle ta hand om oljeutsläpp underkändes av de amerikanska myndigheterna, en oljerigg började brinna och i december gick en oljerigg på grund på en ö utanför Alaska. Erfarenheterna från Alaska kan överföras till andra områden i Arktis där det planeras exploatering av nya fyndigheter med olja och gas.

– Risken är stor att isbjörnar, valrossar och valar påverkas negativt av provborrningarna, vilket även drabbar flera ursprungsbefolkningar som lever av naturen i området. WWF välkomnar Shells beslut men tyvärr är stoppet tillfälligt. Shell vill vara bättre förberedda inför framtida borrningar, menar Tom Arnbom, Arktisexpert på WWF.

För att minska utsläppen av växthusgaser som driver på klimatförändringarna bör vi istället satsa stort på att gå över från fossilbaserade energisystem till förnyelsebara energikällor. Därför är en framtida utvinning av olja och gas i Arktis helt fel då det ökar på klimatförändringen – och dessutom kommer att sluka enorma ekonomiska resurser som istället skulle kunna användas för att ta fram nya energisystem.

För frågor:
Tom Arnbom, Arktisexpert WWF, 070-554 40 66
Katarina Herou, t f pressekreterare WWF, 0702-825 125

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24