Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|18 okt, 2023|Pressmaterial

WWF: Satsa på klimatomställningen i Sverige – inte i andra EU-länder

Regeringens utredare John Hassler föreslår att utsläppsmålet för transportsektorn slopas och ersätts med ett elektrifieringsmål, vilket öppnar upp för mer utsläpp i närtid. Hassler vill också att Sverige använder sig av möjligheten att köpa utsläppsutrymme av andra EU-länder. Det är helt fel väg att gå, menar WWF som vill att Sverige satsar på en klimatomställning på hemmaplan.

GettyImages
WWF befarar att åtgärder för att exempelvis minska biltrafiken i städer inte omfattas av elektrifieringsmålet, som Hassler föreslår.

Våra nuvarande nationella klimatmål innebär att Sverige mestadels måste klara målen genom utsläppsminskningar på hemmaplan. Hassler föreslår att Sverige bör köpa utsläppsutrymme från andra EU-länder, vilket är tillåtet utan begränsningar enligt EU:s regler.  

–Det vore ett stort misstag om regeringen gör Sverige beroende av att köpa utsläppsutrymme av andra EU-länder för att klara sina klimatåtaganden. Vi vet inte om det kommer att finnas utsläppsutrymme att köpa eller vad det kan komma att kosta, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF Sverige.  

–Tack vare klimatomställningen sker just nu enorma industriinvesteringar i Sverige och det skapar tusentals nya jobbtillfällen. Ambitiösa klimatmål och politik som minskar utsläppen på hemmaplan är inte bara nödvändigt som svar på klimatkrisen, det är också det bästa för Sverige. Satsa på klimatomställningen i Sverige, inte i andra EU-länder, säger David Mjureke, klimatexpert på WWF.

Hassler föreslår att utsläppsmålet för transportsektorn skrotas och ersätts med ett mål för elektrifiering av sektorn.  

–Elektrifiering av transportsektorn är jätteviktigt. Men förslaget innebär en rökridå som döljer att utsläppen kommer att skena när regeringen sänker skatten på bensin och diesel samt kravnivåerna i reduktionsplikten. Det innebär också att åtgärder för att minska biltrafiken i städer inte omfattas av målet och därmed riskerar att nedprioriteras, vilket är negativt för såväl stadsliv, som klimat och folkhälsa. Förslaget fokuserar för ensidigt på elektrifiering och innebär en försvagning av transportmålet, fortsätter David Mjureke. 

– Även om Hassler i sin utredning föreslår ambitionsminskningar och öppnar upp för osäkerheter kring klimatmålen finns det andra förslag i utredningen som WWF ser positivt på. Det gäller bland annat att närboende samt kommuner ska kompenseras vid vindkraftsetablering och att man föreslår en översyn av det kommunala vetot. Ett nationellt utsläppshandelssystem kan också vara en intressant väg framåt, men det beror såklart på dess utformning, avslutar David Mjureke, klimatexpert på WWF. 

Kontaktpersoner

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän medlem

Tack vare våra trogna naturvänner kan vi fortsätta kampen för djur och natur. Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli medlem

Senast ändrad 18/10/23

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se