Sjöfart i Östersjön
Sjöfarten påverkar Östersjön på många sätt. WWF arbetar för att lösa problemen genom att bearbeta myndigheter och viktiga organisationer.
Sjöfarten har en stor påverkan på havsmiljön. Båtarnas avgaser bidrar till försurning och övergödning. Giftiga båtbottenfärger, sopor och avloppsvatten smutsar ned, liksom utsläpp från båtarnas bränsletankar eller av smörjoljor. Även buller har inverkan på havets liv.
Ett annat exempel är båtarnas barlastvatten. Det för ofta med sig främmande arter från andra hav, så kallade invasiva arter som kan slå ut hela ekosystem.
I många fall regleras sjöfarten av ålderdomliga eller bristfälliga regelverk. WWF arbetar med att komma till rätta med flera av dessa via myndigheter, Helsingforskommissionen, som är en sammanslutning för Östersjömyndigheternas havsmiljöarbete, och Internationella sjöfartsorganisationen.
Resultat
- Viktiga delar av Östersjöns farleder har sedan 2000-talet kommit att omfattas av så kallade trafikseparationssystem som gör sjöfarten säkrare.
- Ett förbud mot de ännu lagliga utsläppen av avloppsvatten från sjöfarten är förankrat i Internationella sjöfartsorganisationen. Det kan börja gälla i Östersjön när länderna meddelat att de kan ta emot avloppsvattnet i hamnarna.
- Östersjö- och Nordsjöländerna tolkar undantagen i Internationella Sjöfartsorganisationens barlastvattenkonvention på ett relativt tillfredsställande sätt. Barlastkonventionens syfte är att minska utsläppen av orenat barlastvatten för att få ned spridningen av främmande, så kallade invasiva arter.
- Utsläpp av avloppsvatten från fritidsbåtar i Sverige är förbjudet från april 2015. Förbudet gäller alla båtar utom de k-märkta.
Läs mer
Vårt arbete med sjöfarten i Östersjön
Internationella Sjöfartsorganisationen
Rapporten Dynamisk ruttplanering för sjöfarten i Östersjön
Båtmiljö.se
På Båtmiljö.se kan du som båtägare kan få miljösmarta tips och idéer. Webbplastsen är ett samarbete mellan Världsnaturfonden WWF, Baltic Sea 2020 och Skärgårdsstiftelsen.
Senast ändrad 11/02/19