vegoguiden-morotter

Morötter är en av våra mest populära rotfrukter. De växer på fält och är oftast orangefärgade, men det finns också vita, gula, röda och lila varianter. Morötterna vi hittar i butik kommer ofta från Sverige. Precis som andra rotfrukter är det en gröda som inte kräver mycket mark att odla och har mycket låg klimatpåverkan. Morötter är dock en av de mest besprutade grödorna i Sverige så även om de är väldigt klimatsmarta är det klokt att välja eko!

”Morötter är bra för mörkerseendet.” Nja. Morötter förbättrar inte synen om du redan har friska ögon och bra syn. Att morötter har stor inverkan på just mörkerseendet spreds av britterna i andra världskriget. Britterna ville dölja att de kunde lokalisera, och skjuta ner, tyska bombflygplan på grund av sitt nya radarsystem, så de spred myten om att det var morötter som gav piloterna förbättrad mörkersyn.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiska morötter

Ekologiska morötter är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät gärna

• Morötter