vegoguiden-pasta

Pastan vi äter i Sverige är oftast gjort på vete, särskilt durumvete. Vete och durumvete är, precis som de flesta andra spannmål, klimatsmarta grödor som inte kräver mycket mark att odla. Här pratar vi om just vanlig vetepasta (inte pasta gjord på bönor eller annat). Pastan vi äter i Sverige kan komma från olika håll men ofta hittar vi svensk eller italiensk pasta i butiken.

Ibland innehåller pasta ägg, speciellt så kallad färskpasta, men här bedömer vi varianten utan ägg eftersom äggproduktion för med sig andra viktiga aspekter som vi inte tittar på i denna guide (för vår bedömning av äggproduktion, se WWF Köttguiden).

Visste du att vi lär äta ungefär 9 kg pasta per person och år i Sverige? På 50-talet åt vi mindre än ett 1 kg.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk pasta från Sverige

Ekologisk pasta är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk! Svensk pasta kan dessutom ha lite lägre klimatpåverkan än importerad pasta.

Ät gärna

• Ekologisk pasta från Europa