Gå till huvudinnehållet
vegoguiden-vete

Vete är det sädesslag vi odlar mest av i Sverige, och ofta är det svenskt vete vi hittar i vetemjölet i butiken. Vete odlas på fält och känns igen på att det har ax utan borst. I Sverige finns två huvudsakliga sorter: vårvete och höstvete. Vårvete sås på våren och skördas på sensommaren, medan höstvetet sås på hösten och skördas nästkommande sommar. Detta ger vetet olika proteinhalter och egenskaper. Höstvete är vanligast i Sverige och används till foder och till bröd. Vårvete är vanligast internationellt och passar bra till luftiga bröd och pasta. Vete är, precis som de flesta andra spannmål, en klimatsmart gröda som inte kräver mycket mark att odla – ett mycket bra val för planeten!

Visste du att vete är världens vanligaste gröda och basföda åt en tredjedel av jordens befolkning?

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiskt vete

Ekologiskt vete är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologiskt!

Ät gärna

• Vete

Dela gärna:

Senast ändrad 09/11/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.