Mindre men bättre kött

Idag äter en medelsvensk ungefär ett kilo kött i veckan. Det finns stora variationer, många äter mycket mer och ungefär tio procent äter inte kött alls. Enligt Livsmedelsverkets kostråd bör vi av hälsoskäl, för att minska risken för cancer i tjocktarmen, äta högst 500 gram rött kött och charkprodukter – det vill säga nöt, gris, vilt eller lamm – i veckan. Idag äter tre av fyra män och nästan varannan kvinna i Sverige mer än så. För planetens skull bör du gå ett steg längre och äta högst 500 gram kött i veckan, inräknat kyckling och annat kött.

500 gram kött i veckan motsvarar till exempel tre normalstora portioner à 125 gram samt köttpålägg på 2-3 smörgåsar. Normalportionen à 125 gram överskrids ofta, både hemma och på restaurang.

En naturlig följd av att minska köttkonsumtionen är att proteinmängden i kosten blir lägre, men det är inget problem. Tvärtom – de flesta av oss äter onödigt mycket protein.

Det räcker för de flesta att äta 500 gram kött i veckan för att få i sig de proteiner och andra näringsämnen som vi får genom kött.

Vid val av kött finns det en stor skillnad mellan svenska och utländska djur. Antibiotikaanvändning till djur i Sverige är den lägsta i EU och även i jämförelse med stora delar av resten av världen. Djur i Sverige får endast antibiotika som behandling och inte i fodret som en förebyggande åtgärd vilket är vanligt utomlands. Detta ökar risken för antibiotikaresistenta bakterier vilket idag är ett stort orosmoment för vår hälsa. Svenskt kött är även fritt från hormontillskott som ges i vissa länder för att djuren ska öka i muskelmassa. Detta är förbjudet i Sverige.

När du minskar på köttet – välj gärna mat som linser, bönor, ärtor, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker. De ger tillsammans bra näringsämnen och bra protein. En väl sammansatt kost med mindre kött eller inget kött kan mycket väl tillgodose våra näringsbehov.

Genom att blanda i rivna rotfrukter och grönsaker som morötter, vitkål, tomater, palsternacka eller olika slags bönor eller ärtor i kötträtter blir det enklare att minska mängden kött utan att minska den totala portionsstorleken. Det går till exempel utmärkt att göra köttfärssås på bara 75 gram köttfärs per portion när den blandas ut med exempelvis morötter, svamp och tomater.

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden från WWF

Vi i Sverige äter dubbelt så mycket kött idag som på 1970-talet, och behöver som ett första steg mot hållbarhet komma tillbaka till den nivån. Att äta mer vegetariskt, och välja bättre kött när du väl äter det, är något av det viktigaste du kan göra för planeten.
Du kan alltså göra djur, natur och miljö en stor tjänst utan att det behöver påverka plånboken!

Stjärnkocken Paul Svensson tipsar om hur du kan äta mindre men bättre kött

Senast uppdaterad 2016-09-15

Köttguiden från WWF

Köttguiden i lång version

Köttguiden i miniformat

Köttguiden som app

Köttguiden finns även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Köttguiden app

Allt om Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött. Läs mer på:
wwf.se/kottguiden

Anna Richert, sakkunnig Hållbar mat, WWF

Sakkunnig Hållbar mat

Anna Richert
anna.richert@wwf.se

Hjälp till att förbättra Köttguiden
Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt.

Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på: kottguiden@wwf.se