Köttguiden – WWFs konsumentguide för kloka matval

Du som konsument kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. Köttguiden gör det lätt att välja rätt – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här på sajten!

Miniguide. Klicka för större version

Klicka på bilden för större version.

Aktuellt i Köttguiden 2016: Antibiotikaresistensen ökar - undvik importkött och välj mer vegetariskt

Nytt i årets konsumentguide är större fokus på protein från växtriket samt antibiotika som kriterium. Guiden visar att konsumenter bör välja bort det importerade kycklingköttet och att det svenska köttet faller väl ut i guidens bedömningar.
Läs mer om nyheterna i Köttguiden 2016

Vad vi äter har betydelse och du som konsument kan göra skillnad

Världsnaturfonden WWF arbetar för att säkra en rättvis tillgång på hälsosam mat för alla inom gränserna för en planet. Det innebär mat som är hållbart producerad och rättvist fördelad. Den ökande konsumtionen av kött och det sätt som många köttdjur föds upp är en av vår tids stora utmaningar.

Kött bidrar med viktiga näringsämnen i den svenska kosten och är en nyckelfaktor för vårt öppna landskap. Men idag äter vi i Sverige mer kött än vad som rekommenderas av hälsoskäl och vad planeten tål. Köttkonsumtionen bidrar globalt till minskad biologisk mångfald, ökade klimatgasutsläpp och ökad användning av bekämpningsmedel. Genom att äta mindre men miljömässigt bättre kött, välja mer protein från växtriket och inte slänga kött så gör du en hjälteinsats för planeten.

Köttguiden visar hur olika typer av kött påverkar miljön och djurens välfärd, och gör det lättare att göra ett medvetet val. Men det är svårt att ge enkla svar på frågan om vilket kött som är bäst. Köttguiden granskar olika köttslag utifrån fem kategorier – klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, djurvälfärd samt antibiotika – och visar även på andra proteinkällor som kan ersätta kött på tallriken.

Köttguiden bygger på ett omfattande material. Att förenkla detta till en konsumentguide som är lätt att förstå och samtidigt ger rättvisa till att frågan är komplex är en utmaning. Vill du veta mer om våra bedömningar och avvägningar? Välkommen att utforska våra underlag!

Nötkött

Nötkött är det köttslag som har högst klimatpåverkan. Samtidigt kan nötkreatur som betar på naturbetesmarker bidrar till myllrande ängar och hagar.

Nötkött naturbetskött

Ekologiskt nötkött

Svenskt nötkött

Importerat nötkött

Griskött

Gris är ett av de köttslag vi äter mest av i Sverige. Klimatpåverkan är lägre än för nötkött och lamm, men högre än för kyckling.

Ekologiskt griskött

Svenskt griskött

Importerat griskött

Lammkött

Lamm bidrar ofta till att hålla naturbetesmarker med hög biologisk mångfald öppna, men också till höga utsläpp av klimatgaser.

Ekologiskt lammkött

Svenskt lammkött

Importerat lammkött

Ägg

Ägg är ett klimatsmart sätt att få i sig näringsämnen och protein.
Hönsen föds upp frigående eller i bur, och utfodras med spannmål och soja. .

Ekologiska ägg

Svenska ägg

Importerade ägg

Viltkött

Älg, vildsvin, hjort och rådjur står för största delen viltkött i Sverige. Renkött, däremot, räknas inte som vilt eftersom alla renar ägs av renskötare.

Viltkött

Köttguiden som app

Med Köttguiden i din telefon har du alltid WWFs  senast uppdaterade råd nära till hands – här kan du se hur appen fungerar och ladda ner den helt gratis!

Ladda ner Köttguidens app

Kyckling

Kyckling orsakar låga utsläpp av klimatgaser per kilo kött, om man inte inkluderar de utsläpp som odling av soja till foder orsakar.

Ekologisk kyckling

Svensk kyckling

Importerad kyckling

Protein från växtriket

Det finns många källor till protein att välja på till din måltid, inte bara kött. En hälsosam kost är varierad och innehåller olika typer av protein och fett.

Protein från växtriket

Ost

Det går åt cirka 10 liter mjölk för att producera 1 kilo ost. Mjölkkor äter och betar gräs, men får även soja i fodret. I Sverige finns beteskrav för mjölkkor, något som inte är självklart i övriga Europa. En tredjedel av natur­betesmarkerna i Sverige betas av kor av mjölkras.

Ekologisk ost

Svensk ost

Importerad ost

Mer om Köttguiden

Antibiotikakriterier i köttguiden

Mindre men bättre kött

Om köttguiden

Kött och djurvälfärd

Kött och miljö

Varför borde vi äta mindre men bättre kött? Se filmen om Köttguiden!

För ett grönt, skönt, rättvist liv - för alla på vår planet. För en hållbar värld där även kommande generationer kan njuta av levande skogar och myllrande ängar. För att få en sån framtid, skulle vi behöva leva lite mer som i vår dåtid.

På 70-talet åt vi här i Sverige hälften så mycket kött som vi äter idag. Den nivån behöver vi hitta igen. Om alla på jorden levde som vi gör nu, skulle vi behöva nästan fyra jordklot för att naturens resurser skulle räcka.

Ett av de viktigaste valen du kan göra för vår planet, är att äta mindre men bättre kött. Vad är då bra kött, kanske du undrar? Ladda ner Världsnaturfonden WWFs köttguide till din mobil så får du koll.

Köttguiden – gör det lätt att välja rätt!

Senast uppdaterad 2016-05-30

Köttguiden från WWF

Köttguiden 2016 i lång version

Köttguiden 2016 i miniformat

Köttguiden som app

Köttguiden 2016  finns även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Köttguiden app

Allt om Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött. Läs mer på:
wwf.se/kottguiden

Följ ljussignalerna
- hitta rätt kött

Ljussignalerna rött, gult och grönt hjälper dig att välja rätt kött till middag.
Köttguiden granskar olika köttslag utifrån fem kategorier – klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, antibiotika samt djurvälfärd och bete – och visar även på andra proteinkällor som kan ersätta kött på tallriken.

Rött = Undvik
Påverkan på planeten är alldeles för hög

Gult = Var försiktig
Utmaningar finns inom miljö och/eller djurens välfärd

Grönt = Ät måttligt
Om du äter kött, välj ur denna kategori

Köttguidens kriterier

Frågor & svar om Köttguiden

Varför ger WWF ut Köttguiden och vad betyder färgerna?

Frågor och svar om Köttguiden 2016

WWFs Fiskguide

Fiskguiden 2016

Fiskguiden 2016 i miniformat

Fiskguiden 2016 i lång version

Fiskguiden finns nu även som mobilapp för Android och iPhone

Ladda ner Fiskguidens app

Anna Richert, sakkunnig Hållbar mat, WWF

Sakkunnig Hållbar mat

Anna Richert
anna.richert@wwf.se

Hjälp till att förbättra Köttguiden
Ny forskning, ny kunskap, förändrade regelverk och en föränderlig verklighet gör att Köttguidens kriterier och bedömningar behöver utvärderas och uppdateras kontinuerligt.

Mejla därför gärna tips och synpunkter till oss på: kottguiden@wwf.se