Nyheter|19 dec, 2022

Tummen upp för global räddningsplan för naturen – men mer insatser behövs akut

Cop15

Två år senare än planerat på grund av covid-pandemin har världens ledare enats om den historiska handlingsplanen för arterna på FN-mötet i Montreal. Om planen uppfylls ska alltså förlusten av biologisk mångfald stoppas och vändas till 2030 – ett globalt mål som hyllas som motsvarigheten till Parisavtalet för klimatet.

– Avtalet är en stor seger för naturen. Det sänder en tydlig signal och är startskottet för regeringar, företag och samhällen att ställa om till en värld som kraftigt tar itu med  att stoppa och vända kurvan för den biologiska mångfalden, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Klockan tre på natten i Montreal kom beskedet efter många timmars förhandlingar att länderna var överens. Det är 196 länder som skrivit under planen inom ramen för FN:s konvention om biologisk mångfald.
– Vi är jätteglada över att länderna har lyckats enas om ett avtal med målet om att bland annat skydda 30 procent av hav, vatten och land till 2030 så vi kan stoppa  och vända förlusten av biologisk mångfald. Att avtalet också uppmärksammar ursprungs- och lokalbefolkningarnas rättigheter är väldigt glädjande, säger Lovisa Hagberg, policychef på WWF, som följt förhandlingarna från Sverige denna gång.

Samtidigt beklagar hon att det saknas ett tydligt mätbart mål för att minska fotavtrycket från produktion och konsumtion, något som behövs för att stoppa naturkrisen.

WWF varnar dock för att målet att vända förlusten av biologisk mångfald till 2030 kan gå om intet om inte de enskilda länderna skyddar intakta ekosystem och hanterar ohållbar produktion och konsumtion.

– Vi måste nu se till att den här planen genomförs. Det finns inte tid för ursäkter och förseningar - vi människor är beroende av en fungerande natur, för vår hälsa välfärd och försörjning kan inte vänta, fortsätter Lovisa Hagberg.

En av de mest omtvistade frågorna i förhandlingarna var finansieringspaketet för att stödja globala insatser, särskilt i utvecklingsländer.  WWF välkomnar regeringarnas åtagande att stoppa eller styra om skadliga subventioner och öka de ekonomiska resurserna för naturen till 2030, vilket innebär minst 200 miljarder US-dollar per år. Det är en fördubbling jämfört med 2020. En stor framgång är också åtagandet om 20 miljarder US-dollar i internationella finansiella flöden till utvecklingsländerna fram till 2025 och 30 miljarder US-dollar till 2030.

Läs WWF Internationals pressmeddelande.

Läs mer om COP15

Har ni frågor, kontakta: