Gå till huvudinnehållet

Nyheter|09 mar, 2021

WWFs stadsutmaning – en chans för svenska kommuner att stärka arbetet med hållbar mat

foto Julie istock
WWF One Planet City Challenge

Nu startar One Planet City Challenge 2021 – 2022. WWF bjuder in svenska kommuner att delta i utmaningen och aktiviteterna. I den nya omgången lyfter vi temat ”Mat inom planetens gränser”. De kommuner som är med erbjuds en nulägesanalys, rundabordssamtal med WWFs experter och får en möjlighet att stärka kommunens arbete med hållbar mat.

–  WWF vill mobilisera städer från hela världen att ge ett kraftfullt bidrag till Parisavtalet och visa att det finns fungerande lösningar och arbetsmodeller för att nå 1.5-gradersmålet. Vi vill både inspirera och driva på då städer är en viktig kraft i den globala klimatagendan. Svenska kommuner har stora möjligheter att bidra med lösningar och erfarenheter, säger Sabina Andrén, programsamordnare för WWF hållbara städer.

WWFs One Planet City Challenge, som i år har tioårsjubileum, är en utmaning som världens städer kan delta i med syftet att växla upp städers klimatledarskap. I år har WWF särskilt fokus på ”Mat inom planetens gränser” och bjuder in svenska kommuner till ett digitalt frukostevent den 18 mars för att presentera temat.

De kommuner som deltar i One Planet City Challenge 2021 – 2022 får möjlighet att i dialog med WWFs experter göra en nulägesanalys av sitt arbete med hållbar mat, öka sin kunskap på området och få stöd att använda WWFs verktyg och arbetsmodeller för att förbättra sitt arbete med hållbar mat i egna verksamheter och tillsammans med medborgare. Som kommun kan man delta oavsett hur långt man har kommit i sitt hållbarhetsarbete.

– Vi välkomnar alla. Vårt mål är att det ska finnas något för olika nivåer av ambitioner. Det viktiga är att tillsammans utveckla och stärka klimatarbetet. Men visst, att delta innebär en viss resurssatsning eftersom det krävs klimatdatarapportering som grund för deltagande i One Planet City Challenge, fortsätter Sabina Andrén.

En klimatomställning ger många positiva ringar på vattnet; den bidrar till renare och mer hälsosamma städer med bättre luft, mindre buller, utrymme för mer grönska, vatten och biologisk mångfald. Den ger oss smartare och mer effektiva system för exempelvis energi, transporter och avfall. God och hälsosam mat som inte belastar vår natur och våra ekosystem är förstås en mycket viktig del av den totala klimatomställningen.

Maten står i nuläget för en fjärdedel av utsläppen av växthusgaser globalt, använder 70 procent av färskvattnet och är den främsta drivkraften till förlusten av biologisk mångfald över hela planeten.

– Samtidigt står maten också för en stor möjlighet. Vårt sätt att producera och konsumera mat kan hjälpa till att driva klimatomställningen och bevara den biologiska mångfalden. Kommuner har en viktig roll här, inte minst genom att ställa krav och visa att det är möjligt och att den maten kan vara riktigt god, säger Anna Wahlberg, programsamordnare hållbar mat på WWF.

I One Planet City Challenge erbjudandet ingår också en särskild satsning på att utveckla stöd till kommunernas arbete med hållbar mat genom modeller för att involvera lärare, övrig personal och inte minst ungdomar i klimatomställningen. Detta görs bland annat genom den väl beprövade pedagogiska modellen Influence the future - Vår stad 2030.

– Vår stad 2030 modellen ger en möjlighet för unga att arbeta med verkliga utmaningar i sin närmiljö. På ett rådslag får de möta och diskutera idéer och lösningar med stadens beslutsfattare. Ett arbetsområde handlar om mat och här får eleverna både kunskap, motivation och möjlighet att vara en kraft i kommunens omställningsarbete på riktigt, säger Susie Broquist Lundegård, senior projektsamordnare Utbildning och Lärande för hållbar utveckling.

Vill du veta mer?

Välkommen till WWFs Digitala kommunfrukost om One Planet City Challenge och Mat inom planetens gränser den 18 mars kl 8.45-9.30

Här får du veta mer om utmaningen, vad det innebär att vara med och vilka fördelar din kommun har av att delta. WWFs experter presenterar ett smörgåsbord med verktyg för hållbar mat och utbildning – och möjligheterna när de kombineras! Anmäl dig här.

Välkommen att kontakta oss!

Sabina Andrén, Programsamordnare Hållbara städer, sabina.andren@wwf.se

Anna Wahlberg, Programsamordnare Hållbar mat, anna.wahlberg@wwf.se

Susie Broquist Lundegård, Senior projektsamordnare Utbildning och Lärande för hållbar utveckling, susie.broquist.lundegard@wwf.se

Fakta: WWFs One Planet City Challenge

WWFs One Planet City Challenge är en global utmaning som uppmanar städer och kommuner att ta på sig ledartröjan för en klimatsäker framtid. Omkring 600 städer från fem världsdelar har hittills engagerat sig.

Städer och kommuner som vill delta i One Planet City Challenge rapporterar sitt klimatarbete på en standardiserad internationell dataplattform. WWF med experter granskar därefter den inrapporterade datan med hjälp av ett forskningsbaserat utvärderingsramverk. Alla deltagare får bedömning och strategisk feedback, samt del av WWFs aktiviteter och kunskapsutbyten. Deltagandet är helt kostnadsfritt.

Utmaningen innebär också ett tävlingsmoment. Finalister utses från varje deltagande land och sedan tar den internationella expertjuryn vid med sin bedömning. De väljer först ut nationella vinnare, i Sverige kallat Årets klimatstad. Slutligen utnämns globala vinnare. Temat ”Mat inom planetens gränser” påverkar inte bedömningen i tävlingsdelen utan syftar till att samverka med svenska kommuner på området hållbar mat.

Vinnare av titeln Årets klimatstad i Sverige:
Malmö (2011), Uppsala (2013), Stockholm (2014), Göteborg (2015), Umeå (2016), Uppsala (nationell vinnare 2018 och 2020 samt global vinnare 2018)

Läs mer om WWFs One Planet City Challenge.

Mer om WWFs arbete med hållbar mat och utbildning

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 10/03/21

Besök Frågor och svar om du har några frågor.