Gå till huvudinnehållet

Blåstångruska – vilka bor där?

Summering

Undersök blåstångsplantor i havet. Vilka djur bor bland blåstången? Räkna ut medelålder och undersök om plantorna kommer att föröka sig. Ta med en planta hem och undersök den vidare med hjälp av lupp och genom att rita.

blastangruska-vilka-bor-dar
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att undersöka och lära sig mer om blåstång samt att undersöka vilka djur som bor i en blåstångruska.

Blåstången är en flerårig brunalg som kan bli över en meter hög. Den har ofta gasfyllda blåsor som håller den upprätt i vattnet och den trivs på hårda bottnar i saltvatten. Hur mycket blåstången växer varierar i olika delar av landet och från år till år. Algbältet är viktigt för där trivs mängder av yngel och småkryp.

Det här behövs

  • Fälthandbok
  • Plastpåse eller skål
  • Håvar
  • Vit plastbalja
  • Plastskålar
  • Luppar
  • Linjal
  • Papper och penna

 

Exempel på djur som kan hittas

  • Märla

  • Gråsugga
  • Havstulpan
  • Havsborstmask
  • Svampdjur
  • Kräftdjur
  • Mossdjur
  • Tagghudingar

 

Gör så här

  1. Ta med klassen till en grund havsvik. Dela in dem i grupper.
  2. Ge grupperna i uppgift att ta upp plantor av blåstång. Ta helst upp plantor som sitter fast på mindre stenar utan att ta loss dem.
  3. Be eleverna mäta hur mycket blåstången har vuxit i år genom att välja ut det längsta skottet på plantorna och mäta avståndet från den översta delen av den översta blåsan till spetsen.
    – Undersök minst fem plantor och anteckna avståndet i centimeter. Räkna ut medelvärdet på de fem plantorna och notera det.
    – Använd samma blåstångsplantor och räkna ut hur gamla blåstångsplantorna är genom att mäta det längsta skottet på varje planta och dividera längden med årets tillväxt på den plantan. Räkna sedan ut de fem plantornas medelålder. Vilken medelålder har plantorna?
  4. Be sedan eleverna att undersöka om blåstången kommer att föröka sig i år. Titta på hur plantorna ser ut i toppen. De plantor som är på väg att föröka sig har knottriga blåsor i toppen av grenarna.
    – Undersök tio plantor eller fler.
    – Hur många kommer att föröka sig?
    – Hur stor procentandel av plantorna kommer att föröka sig? Dividera antalet som kommer att föröka sig med det totala antalet undersökta plantor. Hur många procent blev det?
  5. Fortsätt undersökningen genom att titta närmare på de djur som lever i tångskogen. Instruera eleverna att plocka upp en hel tångruska av blåstång. (Om det bara finns lite blåstång så håva runt tången istället och låt plantorna sitta kvar i vattnet.)
  6. Skaka plantan i en plastpåse eller över en skål. Se också efter om något djur sitter kvar på själva algen.
  7. Håva också försiktigt i och runt omkring tångplantorna i vattnet.
  8. Låt eleverna sortera alla djur som de ser i plastskålar med havsvatten i. Ha en fälthandbok till hands eller sök på havet.nu och försök namnge djuren.
  9. Be eleverna studera djuren med lupp och svara på frågorna:
    – Vad gör djuret?
    – Är det snabbt eller långsamt?
    – Finns det många av samma sort? Gör de något tillsammans?
    – Vad är det mest utmärkande med djuret?
  10. Avsuta med att eleverna ritar eller målar av ett av djuren och gör en utställning om havet när ni kommer hem.
    Tänk på att släppa tillbaka djuren och tången i havet igen när ni är klara.

 

Blåstång          Flytblåsor

Dela gärna:

Senast ändrad 26/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se