Inled gärna övningen med att ta med eleverna till en fiskhandlare eller en fiskdisk i butiken, om det är möjligt. Studera vilka fiskar som finns och ta reda på varifrån de kommer.
Dela in eleverna i grupper när ni är tillbaka i klassrummet och låt varje grupp välja en fiskart.
Be grupperna ta reda på mer om sin fisk. De får kan exempelvis utgå från frågorna:
– Hur ser fisken ut?
– Tror ni att den är ett rovdjur eller växtätare?
– Är det något annat djur som äter fisken?
– Tror du att fisken lever i stim eller ensam?
– Lever fisken i vattnet i sjön eller havet i närheten av där du bor?
– Vad vet ni mer om fisken? (Ta reda på mer i en bok eller på internet)
Låt grupperna redovisa på valfritt sätt genom att använda bilder, text eller ljud.
LITE FAKTA om FISKAR
De flesta fiskarter andas med gälar och är växelvarma.
Fiskar finns över i stort sett hela världen, där det finns vatten.
I Sverige finns det cirka 255 fiskarter, vilket motsvarar knappt 1 % av arterna i världen.
Majoriteten av fiskarterna är rovdjur, och hos dem finns det främst två strategier:
– att söka upp och attackera,
– att vänta och ligga i bakhåll tills ett byte kommer tillräckligt nära.